Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ
Πώς μπορεί να σταματήσει κανείς τον πόθο που γεννιέται από την ερωτική επιθυμία;
Πόσο εύκολο είναι να διαχειριστούμε την ερωτική απόρριψη;
To πάθος τυφλώνει; Γιατί επιζητούμε εκδίκηση μετά από μία ερωτική απογοήτευση;
Πόθος, πάθος, απουσία αναστολών, λαγνεία, εξουσία και ερωτική μανία. Όλα μπλεγμένα με αριστουργηματικό τρόπο στην νέα πολυαναμενόμενη παράσταση του Σταύρου Λίτινα βασισμένη στην Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ. Η παράσταση συνδυάζει το διάσημο δράμα με το φλογερό φλαμένκο, δημιουργώντας εικόνες που θυμίζουν έργο τέχνης με την συνοδεία ζωντανής μουσικής. Μέσα από τον ρυθμό του φλαμένκο, τους κοφτούς βηματισμούς, τα παλαμάκια και την γεμάτη χάρη κίνηση των χεριών των χορευτών, γινόμαστε μάρτυρες της στιγμής που ένα κορίτσι μετατρέπεται σε γυναίκα με την πρώτη της ερωτική αφύπνιση.
Η Σαλώμη είναι ένας χαρακτήρας που εξελίσσεται καθ όλη την διάρκεια της παράστασης. Όσο ξυπνάει η ερωτική της επιθυμία, ένα αθώο κορίτσι μετατρέπεται σε μία νέα γυναίκα δυναμική, απενοχοποιημένη και έτοιμη να διεκδικήσει το δικαίωμά της στον έρωτα και την ανεξαρτησία της. Η Σαλώμη παραμένει ακόμη και σήμερα το κατεξοχήν σύμβολο της femme fatale.
Ο φλογερός χορός του φλαμένκο συνδυάζεται με τον σύγχρονο χορό του Ιωάννη στο κελί του και όλα μαζί μας δείχνουν την ψυχολογική κατάσταση που βιώνει η Σαλώμη χάρη στον ανεκπλήρωτο έρωτά της. Έρχεται η στιγμή που η νέα γυναίκα που γοητεύει τους πάντες, γοητεύεται η ίδια από τον προφήτη Ιωάννη και γνωρίζει την απόρριψη.
Στην σκηνή του Θεάτρου Rex παρακολουθούμε μία ερωτική ιστορία που εξελίσσεται μέσα σε μία νύχτα.
Η αδίστακτη Ηρωδιάδα (Μαριάνθη Σοντάκη), με την συντροφιά του νέου συζύγου της Ηρώδη (Σταύρος Λίτινας) απολαμβάνουν μια συνηθισμένη για αυτούς και καθημερινή γιορτή. Χαρές, φωνές, ακολασία. Έντονα τα στοιχεία της ηθικής παρακμής. Η Ηρωδιάδα είναι η μόνη που λειτουργεί βάσει στρατηγικής από την αρχή έως το τέλος του έργου με σκοπό την εξόντωση του αντιπάλου της. Είναι η γυναίκα που θέλοντας να πετύχει τον στόχο της, δεν σταματά σε κανένα εμπόδιο. Χρησιμοποιεί ακόμη και την ίδια της την κόρη σαν όπλο εναντίον του εχθρού της. Η Μαριάνθη Σοντάκη είναι επιβλητική στον ρόλο της.
Ο Ηρώδης, έρμαιο των ερωτικών του επιθυμιών, σκέφτεται με βάση τον πόθο του για την νεαρή, προκλητική και όμορφη ανιψιά του.
Το πάθος και ο πόθος καθρεφτίζονται στο πρόσωπό του Σταύρου Λίτινα. Με αργές κινήσεις, οδηγούμενος από την ερωτική του επιθυμία, σαν υπνωτισμένος, ακολουθεί το ένστικτό του. Χορεύει αισθησιακά, αγέρωχα. Δεν υπάρχει τίποτα άλλο για αυτόν παρά μόνο η εικόνα της Σαλώμης. Το φλαμένκο είναι μία τέχνη που μοιάζει με φλόγα. Αυτή η φλόγα που καίει τον Ηρώδη.
Η νεαρή Εύα Παρασκευοπούλου (Σαλώμη) μας μαγεύει με τον χορό της. Αισθησιακή, εκρηκτική, προκλητική, σαγηνευτική, με τον χορό των 7 πέπλων που οδηγεί στην κορύφωση της παράστασης.
Ο Ιωάννης (Τάσος Μπεκιάρης) αμετακίνητος στις απόψεις του είναι έτοιμος να ακολουθήσει τα πιστεύω του και το τραγικό του πεπρωμένο. Μας χαρίζει τον σύγχρονο χορό του. Ένας εκπληκτικός χορευτής που σε μαγεύει.
H παράσταση πλαισιώνεται από ομάδα αξιόλογων χορευτών Flamenco.
Η παράσταση έχει την προσωπική σφραγίδα του Σταύρου Λίτινα. Σκηνοθεσία – χορογραφία – δραματουργική επεξεργασία – σκηνικά – κοστούμια φέρουν την υπογραφή του.
Η σκηνοθεσία του ευρηματική και όπως πάντα πρωτότυπη και δυναμική. Χρησιμοποιεί αποσπάσματα από το κείμενο του βιβλίου, θέλοντας να μας μυήσει στο κείμενο του Όσκαρ Ουάιλντ.
«Θα χορέψεις για μένα Σαλώμη;»
Καταπληκτική η χορογραφία της παράστασης. Μια χορογραφία καλλιτεχνική με εκρηκτικά, αισθησιακά χαρακτηριστικά. Εντυπωσιακή τεχνική που μας συνεπαίρνει.
Εντυπωσιακά, υψηλής αισθητικής τα κοστούμια των πρωταγωνιστών. Τα σκηνικά εξίσου εντυπωσιακά.
Ο Σταύρος Λίτινας για άλλη μία φορά μας χαρίζει ένα μουσικοθεατρικό διαμάντι στην σκηνή του Θεάτρου Rex. Το πάθος του, η αγάπη του για κάθε νέα παράστασή του είναι ολοφάνερα και αγγίζουν και εμάς τους θεατές.
Kρίμα που η παράσταση θα παίζεται για λίγες μέρες. Ευελπιστώ στην παράτασή της και στην επανάληψή της και στην νέα θεατρική σεζόν.
Της Βίβιαν Μητσάκου
Αχ, τώρα μπορώ ν’ αναπνεύσω. Πόσο κόκκινα είναι τούτα το ροδοπέταλα,! Σαν κηλίδες αίματος πάνω σε ύφασμα. Τι σημασία έχει όμως. Δεν είναι σωστό να ψάχνουμε για συμβολισμούς σ’ οτιδήποτε βλέπουμε. Κάνει τη ζωή δύσκολη. Θά ‘ταν καλύτερα να πει κανείς, οι κηλίδες αίματος είναι ωραίες σαν ροδοπέταλα. Καλύτερα να το πει έτσι κανείς… Όμως δεν θ’ ασχοληθούμε μ’ αυτό. Είμαι ευτυχισμένος τώρα., πολύ ευτυχισμένος. Δεν έχω το δικαίωμα να είμαι ευτυχισμένος; Η κόρη σου θα χορέψει για μένα. Θα χορέψεις για μένα, Σαλώμη, έτσι δεν είναι; Υποσχέθηκες να μου χορέψεις.
Tαυτότητα Παράστασης
Σαλώμη του Όσκαρ Ουάιλντ
Χορογραφία-Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία- Σκηνικά –Κοστούμια : Σταύρος Λίτινας
Πρωτότυπη Μουσική – Μουσική διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Διανομή (με αλφαβητική σειρά)
Σταύρος Λίτινας – Ηρώδης
Τάσος Μπεκιάρης – Ιωάννης
Εύα Παρασκευοπούλου – Σαλώμη
Μαριάνθη Σοντάκη – Ηρωδιάδα
Χορός
Βάνα Μαλοκίνη
Γιώργος Μιχελάκης
Δημήτρης Παπαβασιλείου
Αυγουστίνος Φυτίλης
Ηλέκτρα Χρυσάνθου
Μουσικοί επί σκηνής
Αλίνα Αναστασιάδη – Πιάνο
Αλέξανδρος Σωφρόνης – Τρομπέτα
Ευφροσύνη Τσαρουχά -Κοντραμπάσο