Eίδα την παράσταση «ΜΠΑΛΑΝΤΙ»

Μπάλαντι της Μαίης Σεβαστοπούλου

Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου

Η πολυσχιδής Μαίη Σεβαστοπούλου (ηθοποιός, σκηνοθέτης, συγγραφέας) μετά την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε η παράσταση «Μακτούμπ» γράφει ένα νέο θεατρικό έργο, συνέχεια του προηγουμένου.  Το Μπάλαντι. «Μπάλαντι»  σημαίνει πατρίδα.

Τι απέγιναν οι τρεις αδελφές που γνωρίσαμε και αγαπήσαμε;

To  σαράκι και η νοσταλγία της Αλεξάνδρειας «τρώει» τις τρεις αδελφές. Ζουν μαζί σε ένα διαμέρισμα στο κέντρο της πόλης και ετοιμάζονται να πραγματοποιήσουν το όνειρό τους για το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής, στα ιερά χώματα που έζησαν μικρές. Ένα νοσταλγικό ξετύλιγμα των αναμνήσεων από την παιδική τους ηλικία. Ζαβολιές που έκαναν, άνθρωποι που αγάπησαν, δρόμοι που περπάτησαν, όλα ζωντανεύουν στα μάτια τους.. Το κόκκινο μαγιώ τους, το μεγάλο ψάθινο καπέλο, η Κορνίς, η μακριά Αλεξανδρινή παραλία, οι γονείς τους.  Ετοιμασίες και χαρές για την μεγάλη επιστροφή στις ρίζες τους. Πάντα ο τόπος που γεννήθηκες και έζησες τα παιδικά σου χρόνια είναι «το σπίτι», εκεί που θέλεις να γυρίσεις ξανά, όταν μεγαλώνεις. Είναι η άσβεστη φλόγα που πάντα καίει μέσα μας. Είναι η επιθυμία του γυρισμού στην δική μας Ιθάκη.

Το κείμενο της Μαίης Σεβαστοπούλου είναι κοινωνικό. Βαθειά υπαρξιακό. Αστείες ατάκες που προκαλούν το γέλιο μας και συγχρόνως  ρίγη  συγκίνησης. Το γέλιο μπερδεύεται με την αγωνία. Η χαρά με την λύπη.

Η Φανή (Μαρία Μακρή) μένει μόνη στο σπίτι όταν οι αδελφές της λείπουν. Τα νεύρα της έχουν χειροτερεύσει και η οδύνη για το χαμένο της παιδί της τρώει τα σωθικά. Κατηγορεί και συγκρούεται με την μεγαλύτερη αδελφή της, την Ρίτα (Μαίη Σεβαστοπούλου). Δεν μπορεί να ξεχάσει, δεν μπορεί να συγχωρήσει την πράξη της μητέρας της και την αδελφή της που δέχθηκε να πάρουν το μωρό της και να το μεγαλώσει σαν δικό της, αφού η Φανή ήταν ανύπαντρη και η μεγάλη ντροπή για την πλούσια οικογένεια της Αλεξάνδρειας. Απλές, ασήμαντες όμως καθημερινές συνήθειες, όπως η περιποίηση των μαλλιών, δείχνουν ότι παρά τις διαφορές τους, βαθειά αγάπη  ενώνει τις αδελφές.

Η Ρίτα, ξένοιαστη, ετοιμάζει τις βαλίτσες και τα ρούχα που θα πάρουν μαζί στο ταξίδι τους. Χορεύει, δοκιμάζει καπέλα, ακούει μουσική, απαγγέλει Καβάφη.  Όλα πρέπει να είναι τέλεια. Η ελαφρά άνοια όμως της έχει χτυπήσει την πόρτα. Όλα στριφογυρίζουν και μπερδεύονται γλυκά, δημιουργώντας καταστάσεις που προκαλούν το αβίαστο γέλιο μας.

Η τρίτη αδελφή, η Σάσα, (Μαίρη Χήναρη) είναι η μόνη που δουλεύει, σε ένα τυροπιτάδικο. Έχει ερωτευθεί το ιδιοκτήτη. Ετοιμάζεται να επισημοποιήσει τον δεσμό της. Αγοράζει το νυφικό της. Ναι θέλει να αλλάξει την ζωή της. Θέλει να ζήσει, να αγαπήσει και να αγαπηθεί. Αναζητά μια στάλα ευτυχίας Να απομακρυνθεί από το σπίτι των αδελφών της και να ζήσει μόνη με τον άνθρωπο που αγαπά.

Η ζωή των τριών αδελφών αλλάζει ξαφνικά όταν εμφανίζεται στο σπίτι τους η Χρυσούλα, (Κλεοπάτρα Ροντήρη) μια άγνωστη μέχρι τώρα γυναίκα και τα πάντα αλλάζουν. Η μοίρα έχει καταστρώσει τα δικά της  διαφορετικά σχέδια.

Η σκηνοθεσία της Μαίης Σεβαστοπούλου είναι γρήγορη σε κίνηση και φωτίζει με έμπνευση όλες τις πτυχές των διαφορετικών προσωπικοτήτων των πρωταγωνιστριών μας.

Τα σκηνικά είναι προσεγμένα και λιτά. Ένα σαλόνι ενός μικροαστικού σπιτιού. Στα παράθυρα κουρτινάκια πλεκτά, ένας επιτραπέζιος καθρέφτης, ένα σαλόνι.

Μοναδική μουσική ακούγεται στην αίθουσα. «Η Αλεξάνδρεια» σε μουσική Ευανθίας Ρεμπούτσικα.πλημμυρίζει την αίθουσα  και μας μεταφέρει νοσταλγικά στην Αλεξάνδρεια. Tο «μπάλαντι» της Δαλιδά  ξεκουράζει την Φανή και ευφραίνει την ψυχή μας.

“Τούτος  ο ουρανός ο φθινοπωρινός είναι ο αυθεντικός ο Αλεξανδρινός”

Η Μαίη Σεβαστοπούλου έχει μια εκπληκτική, πληθωρική ερμηνεία. Αεικίνητη επί σκηνής, (στην κυριολεξία «αλωνίζει την σκηνή»).  Δύσκολος ο ρόλος της που κινείται μεταξύ αστείου και σοβαρού και με αφοπλιστική φυσικότητα μας δείχνει τι σημαίνει καλό θέατρο.

Η Μαρία Μακρή έχοντας τον έλεγχο των αστείρευτων εκφραστικών της μέσων, μας καθηλώνει. Οι εκφράσεις του προσώπου της, οι κινήσεις του σώματος της. Χτίζει μα μαεστρία την περσόνα της αδικημένης, δύστροπης, πονεμένης και παραπονιάρας αδελφής.

Η Μαίρη Χήναρη, ίσως η πιο αδικημένη από τις τρεις αδελφές, είναι πειστικότατη στον ρόλο της, καίρια και ευθύβολη. Προσπαθεί να ικανοποιήσει τους άλλους, παραμελώντας τον ίδιο της τον εαυτό.

Εξαιρετική και συγκινητική η σκηνή που οι δύο αδελφές, η Σάσα και η Φανή, αγκαλιάζονται και γαντζωμένη η μία με την άλλη, ομολογούν ότι «δεν θα χωρίσουμε ποτέ. Θα είμαστε για πάντα μαζί. Το είχαμε υποσχεθεί η μια στην άλλη από μικρά παιδιά. Θυμάσαι». Αλήθεια πόση ανάγκη για αγάπη, για συντροφικότητα, για μια τρυφερή ματιά έχουμε. Αυτό ακριβώς που λείπει από την σύγχρονη, σκληρή πραγματικότητά μας.

Εξαιρετική, με υποκριτική άνεση και η Κλεοπάτρα Ροντήρη στον ρόλο της περίεργης και παράξενης απατημένης, κατά συρροή,  Χρυσούλας, που σαν σίφουνας αναστατώνει τις ζωές τους.

Το νέο θεατρικό  της Μαίης Σεβαστοπούλου, ίσως το καλύτερό της, είναι ένα έργο που κινείται σε ρυθμούς γκροτέσκο, χαρίζει δυνατό γέλιο, προβληματίζει πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις και στις ιδιαιτερότητές τους. Άνθρωποι μονάχοι, που ζητούν να στηριχτούν ο ένας από τον άλλον.

Το ταξίδι στην Αλεξάνδρεια θα πραγματοποιηθεί; Θα μπορέσουν να ζήσουν ξανά, αυτά που ονειρεύονται;

H απάντηση κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Θέατρο Τόπος Αλλού. Χαρείτε το, όπως το χάρηκα και εγώ. Καλή σας θέαση.

 

Ταυτότητα Παράστασης

Κείμενο-σκηνοθεσία: Μαίη Σεβαστοπούλου

Παίζουν:

Μαρία Μακρή
Μαίρη Χήναρη
Κλεοπάτρα Ροντήρη
Μαίη Σεβαστοπούλου

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη από 28 Οκτωβρίου στις 9 μ.μ.
Είσοδος: 10 ευρώ
Μειωμένο: 8 ευρώ

 

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟ

Άφησε ένα σχόλιο