«Παιχνίδια στη σοφίτα» της Λίλλιαν Χελλμαν
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Το φροϋδικό, βραβευμένο έργο της Λίλλιαν Χέλλμαν «Παιχνίδια στη σοφίτα» (Τoys in the Attic) παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Θέατρο Χυτήριο, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν. Τα «Παιχνίδια στην Σοφίτα» ανέβηκαν το 1960 στην Νέα Υόρκη στο Θέατρο Hudson και κέρδισαν το βραβείο New York Drama Critics Circle Award. Ο Αλέξανδρος Κοέν καταπιάνεται για δεύτερη φορά με την Λίλλιαν Χέλλμαν, μετά την μεγάλη του επιτυχία στους «Ψιθύρους»
Η Λίλλιαν Χέλλμαν (Lillian Florence Hellman) αμερικανίδα θεατρική συγγραφέας, ακτιβίστρια, γνωστή στο ευρύ κοινό για τα έργα της «Η ώρα των παιδιών» και «Οι Μικρές Αλεπούδες», βρέθηκε στο στόχαστρο του μακαρθισμού για τις αριστερές της ιδέες. Με την γραφή της στηλιτεύει τον αμερικανικό τρόπο ζωής. Οι οικογενειακές σχέσεις επανέρχονται διαρκώς στα έργα της Χέλλμαν. Ωστόσο εδώ δεν μιλάμε πλέον για αγάπη, αλλά για κτητικότητα, για ακραίο συναισθηματικό κανιβαλισμό, για ίντριγκες. Με έντονη κριτική απέναντι στις έμμονες προσκολλήσεις που δημιουργούν οι αρρωστημένοι οικογενειακοί δεσμοί. Και τι θα συμβεί όταν τα καλά κρυμμένα μυστικά βγαίνουν στην επιφάνεια. Η ζήλεια, το μίσος, η μοχθηρία, τα καταχωνιασμένα συναισθήματα που ξεφεύγουν από την απλά αδελφική αγάπη.

Οι αδελφές Κάρρι και Άννα δεν έχουν παντρευτεί ποτέ και μένουν μόνες στο πατρικό σπίτι, κάπου στον αμερικανικό νότο. Ο μικρόκοσμός τους στρέφεται αποκλειστικά και μόνο γύρω από τον μικρότερο αδελφό τους Τζούλιαν, ο οποίος αν και ζει μακριά τους, τον στηρίζουν οικονομικά. Τα δικά τους θέλω και τα όνειρά τους περνούν πάντα σε δεύτερη μοίρα. Του έχουν μεγάλη αδυναμία, μη αφήνοντάς τον να ωριμάσει και να αναλάβει μόνος τα ηνία της ζωής τους. Η Κάρρι τρέφει μεγαλύτερη τρυφερότητα και κρυφά ερωτικά αισθήματα για τον αδελφό της. Όλα κυλούν κατά την γνώμη των δύο αδελφών ομαλά, μέχρι την στιγμή που ο αδελφός παντρεύεται την μικρή κόρη της πλούσιας κυρίας Άλμπερτιν, την εύθραυστη Λίλλυ, γεγονός που οι αδελφές δεν δέχονται με ιδιαίτερη χαρά. Τα πάντα αλλάζουν. Μυστικά καλά κρυμμένα εδώ και χρόνια, βγαίνουν στην επιφάνεια και η ζωή όλων ανατρέπεται. Η οικονομική ανεξαρτησία του αδελφού τους, αντί να τις γεμίσει χαρά, τις φοβίζει γιατί έτσι θα χάσουν τον έλεγχο που μέχρι τώρα είχαν στην ζωή του.
Ο Αλέξανδρος Κοέν σκηνοθετεί δίνοντας βαρύτητα στον συναισθηματικό κόσμο των ηρώων μας. Δημιουργεί μια ατμοσφαιρική, υποβλητική, μυστηριώδη, δυναμική, εντυπωσιακή παράσταση που μας κρατά σε εγρήγορση και αγωνία. Σε αυτό συντελούν τόσο τα πανέμορφα κοστούμια εποχής των πρωταγωνιστών μας δημιουργίες του Γιάννη Μετζικώφ, η μουσική υπόκρουση (επιμέλεια του Αλέξανδρου Κοέν), το ιδιαίτερο, εντυπωσιακό σκηνικό που έχει δημιουργήσει ο Γιάννης Μετζίκωφ, η χρήση καπνού και ο ιδιαίτερος, φωτισμός της Κατερίνας
Μαραγκουδάκη.

Η Θεοδώρα Σιάρκου κεντάει στον ρόλο της Κάρρι. Ευάλωτη, ευαίσθητη, έχει εναποθέσει πολλές και μεγάλες απαιτήσεις στην σχέση με τον αδελφό της και όταν βλέπει ότι μετά τον γάμο του αδελφού της όλα ανατρέπονται γίνεται ακραία σκληρή και αυταρχική. Μία ερμηνεία πολλών καρατίων και η ωραιότερη κατά την γνώμη μου ερμηνεία της μέχρι σήμερα. Απλά καταπληκτική.
Η Τζούλη Σούμα είναι η Άννα, η μεγαλύτερη αδελφή. Η Τζούλη Σούμα που μας έχει συνηθίσει σε μεγάλες ερμηνείες ως τώρα, αποδεικνύει με την ερμηνεία της στο έργο αυτό ότι τα απίστευτα εκφραστικά της μέσα είναι αστείρευτα. Σοβαρή, με κύρος, αυταρχική, με μια καρδιά όμως που κρύβει τρυφερότητα, ευέλικτη, μοιάζει να γνωρίζει και να αντιλαμβάνεται πολλά. Αλλά σιωπά. Η ερμηνεία της είναι συγκλονιστική .
Η Γεωργία Μαυρογεώργη, αριστοκρατική, αυταρχική, χειριστική, επιβλητική, αγέρωχη ακαταμάχητη μας κατακτά από την πρώτη της εμφάνιση στην σκηνή του θεάτρου. Απόμακρη, με το κύρος και την αλαζονεία που της δίνει η αμύθητη περιουσία της. Νιώθει ότι μπορεί να αγοράσει τα πάντα. Ακόμα και ζωές. Μια μεγάλη κυρία του θεάτρου επί σκηνής που μας εντυπωσιάζει με την φυσικότητα στην ερμηνεία της.

Ο Σόλων Τσούνης ο Τζούλιαν, ο μικρός αδελφός, που θέλει να «ξεφύγει από την επιρροή που ασκούν επάνω του οι δύο μεγαλύτερες αδελφές του. Είναι ρεαλιστικός, καίριος, με σκηνική άνεση και με σαρωτική σκηνική παρουσία.
Η Μαριάννα Κιμούλη είναι η νεαρή, εύθραυστη Λίλλυ. Η ερωτευμένη σύζυγος και υπάκουη κόρη. Στην πρώτη θεατρική της εμφάνιση αφήνει τις καλύτερες εντυπώσεις και δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες για το θεατρικό της μέλλον.
Τα «Παιχνίδια στη Σοφίτα» της Λίλλιαν Χέλλμαν, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν και με έναν συμπαγή θίασο, με εξαιρετικές ερμηνείες είναι από τις must to see παραστάσεις της φετινής θεατρική σεζόν. Στο Θέατρο Χυτήριο. Από τις παραστάσεις που θα ξαναέβλεπα ευχαρίστως!

Ταυτότητα Παράστασης
Μετάφραση-σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Κοέν
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Βοηθός σκηνοθέτη: Χριστιάννα Μαργιόλη
Φωτογραφίες: Κωνσταντίνος Λέπουρης
Καλλιτεχνική επιμέλεια φωτογραφιών: Μάριαμ Νίκου
Παραγωγή: Βάσια Παναγοπούλου
Πρωταγωνιστούν (με αλφαβητική σειρά):
Μαριάννα Κιμούλη, Γεωργία Μαυρογεώργη, Θεοδώρα Σιάρκου, Τζούλη Σούμα, Σόλων Τσούνης
Διάρκεια: 85 λεπτά