Family Secrets του Enrico Luttmann
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Στο Θέατρο Αλκμήνη παρουσιάζεται η παράσταση του Ιταλού συγγραφέα Enrico Luttmann, Family Secrets. Μια ιταλική μαύρη κωμωδία για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση και την επιλογή. Mε λεπτό χιούμορ και βαθύ συναίσθημα, το έργο ξεδιπλώνει μια από τις πιο δυνατές σχέσεις αγάπης: Την ανιδιοτελή αγάπη μάνας και παιδιού. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στην Ελλάδα.
O γιος Αδάμ επιστρέφει στο πατρικό του σπίτι μετά από μία επαγγελματική αποτυχία. Έχει καιρό να δει την μάνα του. Πιστεύει ότι αυτός μόνο κρύβει μυστικά. Όμως, σύντομα αποδεικνύεται ότι η σιωπή είναι κοινό τους γνώρισμα. Η Γκράτσια, μια γυναίκα φαινομενικά σκληρή, σχεδόν αδιάφορη για την επιστροφή του γιου της, τον παροτρύνει να φύγει από το σπίτι, προσποιούμενη ότι θα της χαλάσει την όμορφη καθημερινή ζωή της και ότι επιθυμεί την ελευθερία της. Δούλευε σαν δασκάλα και τώρα μετά την συνταξιοδότησή της αρέσκεται να παρακολουθεί σαπουνόπερες με μεγάλη προτίμηση στην Τόλμη και Γοητεία, την μελωδία της οποίας έχει και σαν ήχο στο κινητό της.
Είναι όμως αυτή η αλήθεια; H μήπως πίσω από το προσωπείο της ανεξάρτητης, σκληρής μάνας κρύβεται η δυνατή, πραγματική αγάπη;
Μέσα από κλαυσίγελο, χιουμοριστικές ατάκες και ένα ταξίδι μπρος και πίσω στον χρόνο, ο συγγραφέας θίγει καθημερινά θέματα.

Το Family Secrets του Enrico Luttmann ανήκει στα έργα που δεν «φωνάζουν». Ανήκει στα έργα που ψιθυρίζουν και αυτός ο ψίθυρος φτάνει και αγγίζει την καρδιά μας. Το έργο ακροβατεί ανάμεσα στο γέλιο και την συγκίνηση, χωρίς να καταφεύγει σε εύκολους μελοδραματισμούς. Η δύναμή του να αγγίξει τις ψυχές μας βρίσκεται στην απλότητα και την συναισθηματική ακρίβεια. Σε αυτό το πλαίσιο κινείται και η σκηνοθετική γραμμή του Αλέξανδρου Λιακόπουλου: Λιτή, καθαρή και ουσιαστική.
Μπαίνοντας στην θεατρική αίθουσα το βλέμμα σου πέφτει στο εντυπωσιακό σκηνικό της Νόρας Πόντη: Ένα σαλόνι με κυρίαρχο το κόκκινο χρώμα, με την τηλεόραση ανοιχτή να παίζει την «Τόλμη και Γοητεία».
Η μουσική του Άγγελου Ανδρεόπουλου αγκαλιάζει την παράσταση.
Υπέροχα τα κοστούμια της Νόρας Πόντη. Εξαιρετικό το κοστούμι της Μαίης Σεβαστοπούλου στην πρώτη σκηνή.
Οι φωτισμοί ανήκουν στον Αλέξανδρο Λιακόπουλο και φωτίζουν εντυπωσιακά τις διαφορετικές σκηνές της παράστασης.

Σε μια εποχή που συχνά υπερθεματίζει το δράμα, η παράσταση Family Secrets διακρίνεται για τις χαμηλές, ανθρώπινες νότες της. Κι αυτό οφείλεται εκτός από το εξαιρετικό κείμενο του Enrico Luttmann και την πολύ πετυχημένη μετάφραση του Γιώργου Δόξα, στις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών της: Της Μαίης Σεβαστοπούλου στον ρόλο της μάνας και του Γιώργη Λιακόπουλου στο ρόλο του Άδαμ.
Οι δύο ηθοποιοί υπηρετούν το κείμενο με λεπτότητα, φέρνοντας στη σκηνή δυο χαρακτήρες που δεν υποδύονται απλώς, αλλά ζουν τις καταστάσεις. Mάνα και γιος μετά από χρόνια έρχονται αντιμέτωποι με μυστικά που έκρυβαν μια ολόκληρη ζωή.

Η Μαίη Σεβαστοπούλου συγκλονίζει στον ρόλο της Γκράτσια: μιας μάνας που έχει αποσυρθεί στη μοναξιά της, βρίσκοντας καταφύγιο στην απομόνωση και στις σαπουνόπερες. Αρχικά, η ηρωίδα μας μοιάζει αδιάφορη και ειρωνική απέναντι στον γιο της. Όμως, μέσα από μια ερμηνεία λεπτών αποχρώσεων, η Μαίη Σεβαστοπούλου σταδιακά ξεγυμνώνει τον χαρακτήρα της μάνας και αποκαλύπτει μια γυναίκα πληγωμένη, εύθραυστη, βαθιά ανθρώπινη. Χωρίς μελοδραματισμούς, έχοντας τον πλήρη έλεγχο των απίστευτων εκφραστικών της μέσων, με παύσεις, βλέμματα και ένα σώμα που «μιλά» μάς χαρίζει μία από τις καλύτερες ερμηνείες της.
Όσο ξετυλίγεται η ιστορία και τα «οικογενειακά μυστικά» αποκαλύπτονται, η ερμηνεία της σταδιακά μετατοπίζεται: από την ειρωνική αδιαφορία σε μια εύθραυστη τρυφερότητα. Μεταμορφώνεται από μία δυναμική, σκληρή γυναίκα, σε μια γλυκιά, σχεδόν χαρούμενη μάνα που θέλει πριν «φύγει» να τακτοποιήσει τις συναισθηματικές της εκκρεμότητες και να έχει στο πλάι της τον μοναχογιό της. Αποδεικνύεται ότι αυτή η φαινομενική της σκληρότητα, κρύβει μέσα απέραντη αγάπη για το παιδί της.

Απέναντί της, ο γιος της Αδάμ (Γιώργης Κοντοπόδης) τρυφερός, ειλικρινής. Ένα πληγωμένο παιδί που δεν γνώρισε την πατρική αγάπη και πάντα πίστευε ότι ο πατέρας του τον είχε απορρίψει από την ζωή του. Ένας νέος άνδρας που κουβαλά τα τραύματα της παιδικής του ηλικίας. Η ερμηνεία του είναι συγκλονιστική, με μια αφοπλιστική φυσικότητα που συγκινεί. Ο Αδάμ του Γιώργη Κοντοπόδη είναι βαθιά ευάλωτος και αληθινός. Ένας γιος που για χρόνια πίστευε ότι έκρυβε την ομοφυλοφυλία του από την μητέρα του, χτίζοντας γύρω του ένα τοίχο φόβου και ντροπής. Όμως εκείνη ήξερε, τον αποδεχόταν χωρίς ποτέ να του το πει. Άλλωστε και οι δυο έκρυβαν πολλά μυστικά.
Ο γιος λοιπόν δεν είναι απλώς ένας νέος που ετοιμάζεται να κάνει coming out – είναι ένας ενήλικας που αναζητά το δικαίωμα να μιλήσει ειλικρινά και να αποκαταστήσει τον δεσμό με τη μητέρα του μέσα από την αλήθεια του.

Η χημεία μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών είναι απολαυστικά σύνθετη – γεμάτη μνήμη, σιωπές, υπονοούμενα και, τελικά, μια συγκινητική παραδοχή: ότι όσο δύσκολη κι αν είναι μια σχέση, μπορεί να μεταμορφωθεί όταν αντιμετωπιστεί με ειλικρίνεια.
Σαπουνόπερα, μαμά. Σαπουνόπερα. Πόσες φορές θα το πούμε. Δεν είναι τηλενουβέλα, είναι σαπουνόπερα!
Ένα από τα πιο δυνατά σημεία του έργου είναι η στιγμή που αποκαλύπτεται ότι η μητέρα δεν είναι απλώς αποστασιοποιημένη ή «δύσκολη». Κρύβει κάτι βαθύ – μια ασθένεια, μια αλήθεια που την βαραίνει. Και επιλέγει να την κρατήσει μακριά από το παιδί της. Αυτή η απόφαση δεν είναι ένδειξη αδυναμίας αλλά πράξη αγάπης. Η μητέρα επιλέγει να φανεί σκληρή, ψυχρή ίσως, όχι για να τιμωρήσει τον γιο της, αλλά για να τον προστατέψει. Να τον κρατήσει μακριά από την αγωνία, την εξάντληση, την απώλεια. Η σιωπή της γίνεται τείχος – αλλά είναι τείχος χτισμένο από αγάπη.
Αυτή η σιωπή, όμως, είναι και το τραγικό της βάρος. Γιατί, όσο κι αν θέλουμε να προστατεύσουμε τους αγαπημένους μας, η αλήθεια – όσο σκληρή κι αν είναι – είναι εκείνη που τελικά μας ενώνει. Όταν η μητέρα αποκαλύπτεται, η σκληρότητά της μετατρέπεται σε τρυφερότητα. Και τότε ο θεατής κατανοεί: η μάχη της δεν ήταν ενάντια στον γιο της αλλά ενάντια στον χρόνο και την απώλεια.
Το Family Secrets δεν μιλά μόνο για την αποδοχή της διαφορετικότητας αλλά και για την ανάγκη να ακούσουμε ο ένας τον άλλον χωρίς φόβο. Να τολμήσουμε να δούμε τον άλλον όπως είναι και όχι όπως θα θέλαμε να είναι.
Η σχέση μητέρας και γιου στο έργο είναι μια σπουδή στην ανθρώπινη ευαλωτότητα. Δύο άνθρωποι που αγαπιούνται βαθιά αλλά χρειάζονται θάρρος για να το δείξουν. Και το έργο μάς καλεί να κάνουμε το ίδιο: να σταθούμε μπροστά στους δικούς μας ανθρώπους, με όλες τις πληγές και τις αλήθειες μας.
Το Family Secres είναι μια τρυφερή, ουσιαστική υπενθύμιση ότι οι πιο δυνατές συγκρούσεις είναι αυτές που γίνονται εντός της αγάπης. Κι ότι μερικές φορές, για να συναντηθούμε πραγματικά, πρέπει πρώτα να περάσουμε μέσα από τη σιωπή.
Όταν πέφτει η αυλαία δεν μένει μόνο η συγκίνηση. Μένει και η ελπίδα πως όσο δύσκολες και αν είναι κάποιες αλήθειες, πρέπει να βρίσκουμε το θάρρος να τις πούμε. Τότε έρχεται και η λύτρωση.
Η παράσταση Family Secrets του Enrico Luttmann στο Θέατρο Αλκμήνη, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Λιακόπουλου, με την Μαίη Σεβαστοπούλου και τον Γιώργη Κοντοπόδη είναι ένα μικρό διαμαντάκι. Ένα έργο που, πίσω από το χιούμορ και τις αναγνωρίσιμες οικογενειακές εντάσεις, φωτίζει τις ρωγμές που δημιουργεί η σιωπή και την ανάγκη να γεφυρωθούν με λόγια που άργησαν να ειπωθούν, όσο υπάρχει ακόμη χρόνος να το κάνουμε. Γιατί η σιωπή δεν είναι πάντα χρυσός.
Να την δείτε.

Tαυτότητα Παράστασης
Θέατρο Αλκμήνη
Family Secrets του Enrico Luttmann
Ερμηνεύουν οι ηθοποιοί :
Μαίη Σεβαστοπούλου, Γιώργης Κοντοπόδης
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – φωτισμοί:
Αλέξανδρος Λιακόπουλος
Μετάφραση : Γιώργος Δόξας
Σκηνικό – κοστούμια : Νόρα Πόντη
Μουσική : Άγγελος Ανδρεόπουλος
Φωτογραφίες : Νικόλας Παπουτσάκης
Παραγωγή: Creatists
Social Media: Μαρλού Ξηνταριανού
Θέατρο ΑΛΚΜΗΝΗ – Σκηνή Secret Room