Είδα την παράσταση «XAΡIKΛΕΙΑ ΚΑΒΑΦΗ»

ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΚΑΒΑΦΗ

Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου

Στην φετινή θεατρική περίοδο το Θέατρο Vault συνεχίζει με τεράστια επιτυχία το φεστιβάλ μονολόγων «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ» με τρεις νέες παραγωγές. Παρακολούθησα τον μονόλογο «Χαρίκλεια Καβάφη» σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη.

To project «Ο Γιός μου» εγκαινιάστηκε το 2017 στον Πολυχώρο VAULT και περιελάμβανε πέντε πρωτότυπα έργα που έγιναν παραστάσεις και γνώρισαν μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία : «Ο Γιος Μου Νικόλαος Μάντζαρος», «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού, η Διάφανη», «Βασιλική Τριανταφύλλου: Αχ! Γιάννη μ’», «Νικολέτα Νομικού – Συγγρού: Ο Ανδρέας Μου» και «Ολυμπιάδα ή Ζει ο Βασιλιάς Αλέξανδρος;». Πέντε μάνες (Ρεγγίνα Μάντζαρου, Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού, Βασιλική Τριανταφύλλου, Νικολέτα Νομικού Συγγρού και Ολυμπιάδα),  μιλούσαν για τους γιούς τους (Νικόλαο Μάντζαρο, Διονύσιο Σολωμό, Ιωάννη Μακρυγιάννη, Ανδρέα Συγγρό και Μέγα Αλέξανδρο). Το φεστιβάλ «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ… » είναι αφιερωμένο στη μνήμη της αγαπημένη  Χρύσας Σπηλιώτη, η οποία είχε ξεκινήσει το Φεστιβάλ.

Το έργο  «Χαρίκλεια Καβάφη» αναφέρεται στην ζωή της μητέρας του μεγάλου μας ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη σε κείμενο και σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη. Στον ρόλο της μητέρας του ποιητή η Ασπασία Κράλλη.  

Η Χαρίκλεια Φωτιάδη γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1834. Το 1848, σε ηλικία 14 ετών, παντρεύεται τον Πέτρο Καβάφη και αποκτά εννέα παιδιά. Δεν έζησαν όλα. Δύο πέθαναν σε βρεφική ηλικία.  Η ζωή της ήταν μοιρασμένη σε χαρές, πίκρες, ταξίδια, νοιάξιμο για τον άνδρα της, για την οικογένειά της. Ταξιδεύει και ζει στο Λονδίνο και στο Λίβερπουλ, στην Αλεξάνδρεια, ξανά στην Αγγλία. Ύστερα στην Κωνσταντινούπολη και πάλι στην πολυπολιτισμική Αλεξάνδρεια όπου έζησε μέχρι τον θάνατό της το 1899.

Ελάχιστες λεπτομέρειες και γεγονότα είναι γνωστά για την Χαρίκλεια Καβάφη. Λίγες οι αναφορές σε γράμματα του Κωνσταντίνου Καβάφη για την μητέρα του. Έφθασε όμως σε μας ένας μικρός θησαυρός, ένα τετραδιάκι ντυμένο με μαύρη κόλα χαρτί με σαράντα πολίτικες συνταγές μαγειρικής γραμμένες απ’ την ίδια.

 Έτσι ο Κοραής Δαμάτης «μαγείρεψε» γλυκά τις ελάχιστες πληροφορίες που υπήρχαν για την Χαρίκλεια Καβάφη με την μυθοπλασία και μας παρουσιάζει μία αρχοντική, δυναμική γυναίκα με ισχυρή προσωπικότητα. Μια γυναίκα πολύ μπροστά από την εποχή της, με ιδέες που ίσως προκαλούσαν τα τότε ήθη και έθιμα. Μια γυναίκα με παλαιές αξίες, συνδυασμένες με μοντέρνες για την εποχή της  σκέψεις και αντιλήψεις για τις όποιες ερωτικές σκέψεις μεταξύ των ανθρώπων, τρυφερή. Έγνοια της ο Πετρής της (Πέτρος Καβάφης) και ο μικρότερος και ευαίσθητος μικρός της Κωνσταντίνος. Όχι ότι ξεχώριζε τα παιδιά της, αλλά μια κρυφή αδυναμία είχε για τον ευαίσθητο Κωνσταντίνο της.

H Χαρίκλεια Καβάφη ήταν, λέγεται, μια πολύ όμορφη γυναίκα. Μάλιστα ο μεγάλος μας ποιητής είχε χαρακτηρίσει κάποτε την μητέρα του ως την ωραιότερη γυναίκα της Αλεξάνδρειας.

Φωτογραφία Βίβιαν Μητσάκου

Την μητέρα του μεγάλου μας ποιητή ερμηνεύει συγκλονιστικά, με αφοπλιστική απλότητα  η Ασπασία Κράλλη. Μοιάζει σαν να βρίσκεσαι στο σαλόνι της καλύτερης σου φίλης και να σου διηγείται την ζωή της. Με αφοπλιστική απλότητα και ερμηνευτική βαρύτητα.. Μια κατάθεση ψυχής, ένα δραματικό και συναισθηματικά  φορτισμένο κείμενο του Κοραή Δαμάτη, ερμηνεύεται από μια μεγάλη ηθοποιό χωρίς μελοδραματισμούς.  Γλυκιά σαν τις πολίτικες συνταγές της που μας περιγράφει διαβάζοντάς από το μπλε μικρό τετραδιάκι της. Και από εκεί ξεπηδούν μυρωδιές μπαχαρικών και λαχταριστών σιροπιών, φροντίδα για την οικογένεια και απεριόριστη αγάπη.

Μπαίνοντας στην αίθουσα του θεάτρου Vault το σκηνικό του Παύλου Ιωάννου είναι ατμοσφαιρικό και άκρως θεατρικό. Οι τρεις μοντέρνες πολυθρόνες εντυπωσιακά στολισμένες με λουλούδια και στην μια ατσαλάκωτο και φροντισμένο του λευκό σακάκι του Πετρή της,  έρχεται σε αντίθεση με τα βαριά πέρσικα χαλιά που στολίζουν το σαλόνι, θέλοντας να δείξει και την μοντέρνες ιδέες της Χαρίκλειας Καβάφη σε μια εποχή που επικρατούσαν στην κοινωνία αυστηρά ήθη και έθιμα. Και στο βάθος ένας πίνακας με οικογενειακές φωτογραφίες της οικογένειας.

Εξαιρετική και εντυπωσιακή η ενδυμασία της Ασπασίας Κράλλη, δημιουργία του Παύλου Ιωάννου, ταιριάζει απόλυτα με την κοσμοπολίτικη προσωπικότητα της Χαρίκλειας Καβάφη.

Φωτογραφία Βίβιαν Μητσάκου

Μια εξαιρετική παράσταση, γλυκιά σαν σερμπέτι, με μία μοναδική, ρέουσα γραφή του Κοραή Δαμάτη, που μας γυρίζει στα τέλη του 19ου αιώνα, στα ήθη, στα έθιμα της εποχής, στις συνθήκες που επικρατούσαν στην Πόλη, στην Αλεξάνδρεια, μια απλή και συγχρόνως συγκλονιστική σκηνοθεσία, που την απογειώνει η σαρωτική, μοναδική ερμηνεία της Ασπασίας Κράλλη.

Το είδα στην τελευταία παράσταση, ελπίζω τελευταία μόνο για φέτος, και δεν μπορώ να σας παροτρύνω να μην την χάσετε. Ελπίζω να επαναληφθεί!

Φωτογραφία Βίβιαν Μητσάκου

Tαυτότητα Παράστασης

Συγγραφέας – Σκηνοθεσία: Κοραής Δαμάτης
Σκηνικό / Κοστούμι: Παύλος Ιωάννου
Κατασκευή κοστουμιού: Νότα Μπενετάτου
Σχεδιασμός φωτισμών: Κοραής Δαμάτης
Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Αφίσα παράστασης : Γιάννης Κεντρωτάς
Trailer / Κινηματογράφηση: ORKI Productions
Πρόγραμμα παράστασης: Εκδόσεις Βακχικόν
Επικοινωνία / Προώθηση παράστασης: Νταίζη Λεμπέση
Παραγωγή: Team Vault AMKE

Στο ρόλο της Χαρίκλειας Καβάφη η Ασπασία Κράλλη

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟ

Άφησε ένα σχόλιο