Είδα την παράσταση «ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΕΣ»

by admin

Της Βίβιαν Μητσάκου


Οι Θεσμοφοριάζουσες παρουσιάστηκαν το 411π.Χ. και ανήκουν σε μία από τις τρεις «γυναικείες» κωμωδίες του Αριστοφάνη. Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο αρχαίος τραγικός Ευριπίδης. Η τέλεση των Θεσμοφορίων γινόταν μόνο από γυναίκες κάθε Φθινόπωρο προς τιμή των Θεοτήτων Δήμητρας και Περσεφόνης. Ήταν μια αποκλειστικά γυναικεία μυσταγωγία.

Oι γυναίκες είχαν εκνευριστεί και θυμώσει με τον Ευριπίδη (Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος) γιατί στις τραγωδίες του τις κατηγορούσε και τις υποτιμούσε. Ο Ευριπίδης αφού πληροφορήθηκε τα σχέδια των γυναικών, ήθελε να υπερασπιστεί τον εαυτό του, αλλά η παρουσία ανδρών δεν επιτρεπόταν στην τελετή. Ζητά από τον Αγάθωνα (Γιώργος Χρυσοστόμου) να τον βοηθήσει και μεταμφιεσμένος σε γυναίκα να παραστεί στην συνέλευση και να τον υπερασπιστεί. Ο Αγάθωνας αρνείται και έτσι επιστρατεύεται ο Μνησίλοχος (Μάκης Παπαδημητρίου) ο οποίος ντυμένος γυναίκα θα παρεισφρήσει στην τελετή για να υπερασπιστεί τον Ευριπίδη. Στις συζητήσεις εμπλέκεται και ο υπηρέτης του Αγάθωνα (Γιώργος Παπαγεωργίου). Mία σκηνή που προκάλεσε γέλιο με το χιούμορ και τις ερμηνείες των τεσσάρων πρωταγωνιστών.

O μεταμφιεσμένος σε γυναίκα Μνησίλοχος κατηγορεί αρχικά και αυτός τον Ευριπίδη. Στη συνέχεια  υπενθυμίζει στις γυναίκες τις διάφορες «παρεκτροπές» τους που ποτέ δεν σχολίασε ο Ευριπίδης στα έργα του. Τότε όμως εμφανίζεται ο Κλεισθένης (Γιώργος Παπαγεωργίου) ένας γνωστός Αθηναίος της εποχής με θηλυπρεπή εμφάνιση και τους προειδοποιεί ότι κυκλοφορεί μία φήμη στην πόλη ότι ένας άνδρας ντυμένος με γυναικεία ρούχα είναι ανάμεσά τους.

Ο Μνησίλοχος γρήγορα αποκαλύπτεται και ζητά την βοήθεια του Ευριπίδη για να τον σώσει. Ο Ευριπίδης θέλοντας να σώσει τον φίλο του εμφανίζεται με διαφορετικές μορφές, χρησιμοποιώντας αποσπάσματα και ήρωες των τραγωδιών του. Ο πολύ καλός ηθοποιός μας Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος χαρίζει πολύ γέλιο με τις μεταμφιέσεις και το πολύ τρέξιμό του.

Στην σκηνή εμφανίζεται σαν τιμωρός ο Σκύθης  (Γιώργος Χρυσοστόμου) με τα σπασμένα ελληνικά του δηλώνοντας την βαρβαρική καταγωγή και ο Πρύτανης (Γιώργος Παπαγεωργίου).

Τελικά ο Ευριπίδης, βλέποντας ότι δεν θα τα βγάλει πέρα με τις γυναίκες, τους ζητά  να κάνουν μία συμφωνία. Αυτός να πάψει να τις κακολογεί στα έργα του και αυτές να ελευθερώσουν τον Μνησίλοχο. Με την συμφωνία αυτή, που δέχονται οι γυναίκες και τους πανηγυρισμούς του χορού τελειώνει η κωμωδία.

Φθάνοντας στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου το απόγευμα της Παρασκευής μία σειρά από μικρά, πολύχρωμα σπιτάκια αποσπά την προσοχή μου. Βρίσκονται έξω από την ορχήστρα του θεάτρου. Εκεί έχουν κατασκηνώσει οι γυναίκες για την μεγάλη τους γιορτή. Τα σκηνικά, ιδιαίτερα, εντυπωσιακά, φαντασμαγορικά ανήκουν στην Μαγδαληνή Αυγερινού.

Η μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα ήταν ακριβής, ανάλαφρη, να μου επιτραπεί να πω ποιητική, διατηρώντας όλα τα στοιχεία του πρωτοτύπου και μη αλλοιώνοντας το αρχικό κείμενο.

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος,  ο σκηνοθέτης της παράστασης, έχοντας σαν οδηγό την υπέροχη αυτή μετάφραση, δημιούργησε μια παράσταση «που σέβεται τον εαυτό της» ποιοτική και γρήγορη σε ρυθμό. Δεν προσέθεσε προς τέρψιν του κοινού περισσές βωμολοχίες, δεν έβαλε εμβόλιμα επιθεωρησιακές ατάκες. Παρουσίασε έναν αξιοπρεπέστατο Αριστοφάνη που είχα χρόνια να απολαύσω. (Προσωπικά απέφευγα τα τελευταία χρόνια να παρακολουθήσω Αριστοφάνη γιατί οι νεωτεριστικές παρεμβάσεις δεν μου άρεσαν καθόλου. Παρουσίαζαν έναν Αριστοφάνη απελπιστικά «κωμικό», θέτοντας στο περιθώριο την καυστική κριτική του για τα τότε τεκταινόμενα).

Η σκηνή όταν ο Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος) δοκιμάζει γυνακεία ρούχα, κρυμμένος πίσω από μία σκηνή και παρουσιαζόμενος από Μαίριλυν Μονρόε, αστροναύτης μέχρι Άη Βασίλης ήταν σπαρταριστή, ιδιαίτερη και προκάλεσε δυνατό γέλιo.

Τα κοστούμια, δημιουργίες του Άγγγελου Μέντη είναι εντυπωσιακά, με έντονα χρώματα. Με διαφορετικά σχέδια για τον κάθε ηθοποιό ζωγραφισμένα από την Μαρία Ηλία με τέχνη και δεξιοτεχνία.

Ιδιαίτερη πινελιά στα κοστούμια το σετάκι πέδιλο με κάλτσα.

Απόλυτα εναρμονισμένη η πρωτότυπη μουσική του Νίκου Κυπουργού. Μουσικοί επί σκηνής οι Αναστάσιος Σαρακατσάνος, Σοφία Κακουλίδου και Γιώτα Παναγή.

Ο φωτιστικός σχεδιασμός είναι του ικανότατου Σάκη Μπιρμπίλη. Σε αρκετές σκηνές σε ταξίδευε. Ιδιαίτερα εντυπωσιακός όταν φώτισε τα αρχαία πίσω από τον βωμό.

Οι Θεσμοφοριάζουσες μπλέχτηκαν όμορφα με τον χορό, δημιουργώντας μία ενιαία ομάδα. Η υποκριτικά και φωνητικά άριστη Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα), η ταλαντούχα Ελένη Ουζουνίδου (κηρύκαινα), η απολαυστική και δυναμική Άνδρη Θεοδότου (Κρίτυλλα) και πληθωρική Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη), μας έδωσαν όμορφες ερμηνείες και πολύ γέλιο.

Δυνατές οι χορογραφίες της Σεσίλ Μικρούτσικου, που καθοδήγησαν με έμπνευση τον χορό. Μουσική διδασκαλία του Αναστάση Σαρακατσάνου.

Ο χορός αποτελείται από τις Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά. Ένας χορός από δροσερά, ταλαντούχα νέα κορίτσια που μάγεψε. Αεικίνητες επί σκηνής  να μας χαρίζουν μαζί με το τραγούδι τους, μελωδίες με φλάουτο, ακορντεόν, τρομπέτα, σαξόφωνο.

Απολαυστικός και έμπειρος στις κωμωδίες ο Γιώργος Χρυσοστόμου προκάλεσε τον θαυμασμό μου για άλλη μία φορά.

Ο Μάκης Παπαδημητρίου κινήθηκε άνετα στην σκηνή και έδειξε το τρομερό υποκριτικό του ταλέντο. Διακρίθηκε και χειροκροτήθηκε θερμά.

Ο Γιώργος Παπαγεωργίου, τον έχω θαυμάσει σε δραματικούς ρόλους, απέδειξε ότι μπορεί να διαπρέψει και στη κωμωδία. Έχει τα χαρακτηριστικά ενός δυνατού ηθοποιού. Μοναδικός και στους τρεις ρόλους που ερμήνευσε. Ειδικά στον ρόλο του Κλεισθένη.

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος είναι ο Ευριπίδης. Ένας απολαυστικός Ευριπίδης, ανήσυχος, τρομαγμένος, ίσως λίγο αμήχανος κάποιες στιγμές, αλλά έμπειρος και μοναδικός.

Είδα έναν καταπληκτικό Αριστοφάνη. Το γέλιο έβγαινε αβίαστα, όχι από τις ατέλειωτες βωμολοχίες, αλλά από κωμικές καταστάσεις και μπορώ να πω ότι οι Θεσμοφοριάζουσες δια χειρός Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου είναι μία καλοδουλεμένη, προσεγμένη παράσταση που αξίζει να την απολαύσετε.

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση: Παντελής Μπουκάλας
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Νίκος Κυπουργός
Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού
Χορογραφίες: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Ζωγραφική κοστουμιών: Μαρία Ηλία
Βοηθός Σκηνοθέτη: Παντελής Δεντάκης
Βοηθός σκηνογράφου: Τζίνα Ηλιοπούλου
Βοηθός ενδυματολόγου: Σεμίνα Λανταβού, Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Μουσική διδασκαλία: Αναστάσης Σαρακατσάνος

Παίζουν:
Μάκης Παπαδημητρίου (Μνησίλοχος)
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Ευριπίδης)
Γιώργος Χρυσοστόμου (Αγάθονας, τοξότης)
Νάντια Κοντογεώργη (Μίκα)
Ελένη Ουζουνίδου (Κηρύκαινα)
Άνδρη Θεοδότου (Κρίτυλλα)
Μαρία Κατσανδρή (Φιλίστη)
Γιώργος Παπαγεωργίου (Υπηρέτης του Αγάθονα, Κλεισθένης)

Και ο Χορός:
Βαλέρια Δημητριάδου, Ειρήνη Μακρή, Κατερίνα Μαούτσου, Ίριδα Μάρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Μπούκλη, Ηλέκτρα Σαρρή, Νατάσα Σφενδυλάκη, Αντιγόνη Φρυδά

Μουσικοί επί σκηνής:  Αναστάσης Σαρακατσάνος, Σοφία Κακουλίδου, Γιώτα Παναγή

Συμπαραγωγή: Α. Μ. Τέχνη Χώρος – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης – ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων – Ε.Φ.

Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά
Προπώληση Εισιτηρίων:

Σταθμοί Περιοδείας

Τρίτη 28/8/2018 Πάτρα ΡωμαΪκό Ωδείο
Τετάρτη 29/8/2018 Πάτρα Ρωμαϊκό Ωδείο
Δευτέρα 3/9/2018 Παπάγου Δημοτικό Κηποθέατρο
Τρίτη 4/9/2018 Παπάγου Δημοτικό Κηποθέατρο
Πέμπτη 6/9/2018 Ηλιούπολη Δημοτικό Θέατρο του Άλσους
Παρασκευή 7/9/2018 Βύρωνας Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη
Τετάρτη 12/9/2018 Πειραιάς Βεάκειο Θέατρο
Πέμπτη 13/9/2018 Χαλάνδρι Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς
Παρασκευή 14/9/2018 Χαλάνδρι Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς
Δευτέρα 17/9/2018 Πετρούπολη Θέατρο Πέτρας
Τετάρτη 19/9/2018 Αθήνα Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Υπεύθυνη Επικοινωνίας:
Μαρία Τσολάκη | 210 76 27 966, 6974 76 78 90 | mtsolaki@gmail.com

 

 

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟ

Άφησε ένα σχόλιο