Ήταν όλοι τους παιδιά μου του Άρθουρ Μίλλερ
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Το έργο «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» (All My Sons) του Άρθουρ Μίλλερ θεωρείται ένα από τα κορυφαία δείγματα του αμερικανικού μεταπολεμικού δράματος. Γράφτηκε το 1947 και βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Πραγματεύεται ηθικά, κοινωνικά και οικογενειακά ζητήματα, εστιάζοντας στην σύγκρουση ανάμεσα στο ατομικό συμφέρον και την κοινωνική ευθύνη.
Η ιστορία διαδραματίζεται σε μία πολιτεία του νότου της Αμερικής. Εκεί όπου ζει η οικογένεια Κέλλερ. Ζουν μια φαινομενικά ήσυχη ζωή, ενώ κρύβουν φοβερά μυστικά. Ο Τζο Κέλλερ, ο πατέρας της οικογένειας και εργοστασιάρχης πουλούσε εξαρτήματα πολεμικών αεροπλάνων στην αμερικανική αεροπορία κατά την διάρκεια του πολέμου. Γνωρίζοντας ότι μία παρτίδα εξαρτημάτων ήταν ελαττωματική, δεν δίστασε να την πουλήσει. Είκοσι ένα άτομα χάνουν την ζωή τους λόγω πτώσης των αεροπλάνων. Ο Τζο Κέλλερ δικάζεται και αθωώνεται, ρίχνοντας τα λάθη στον παλιό του φίλο και συνέταιρό του ο οποίος και φυλακίζεται, ενώ ο ίδιος συνεχίζει την επιχειρηματική του δράση σε άλλο τομέα.

Ο ένας τους γιος, ο Λάρι, θεωρείται αγνοούμενος, γεγονός που η μητέρα του Kέιτ δεν δέχθηκε ποτέ, ελπίζοντας ότι ο γιος της ζει και θα επιστρέψει. Κατά βάθος πιστεύει ότι το παιδί της έχει σκοτωθεί, αλλά η μητρική της αγάπη δεν την αφήνει να το πιστεύει. Ζει ελπίζοντας να δει τον Λάρι να επιστρέφει.
Ο δεύτερος γιος της οικογένειας, ο Κρις, γυρίζει σώος από τον πόλεμο και τα μεγάλα προβλήματα αρχίζουν όταν δηλώνει στους γονείς του την πρόθεσή του να παντρευτεί την αρραβωνιαστικιά του αδελφού του την Άννι, την οποία αγαπά και έχουν δημιουργήσει σχέση.
Η εμφάνιση του αδελφού της Άννι, γιου του συνεταίρου του Τζο Κέλλερ, ο οποίος μόλις είχε επισκεφτεί τον πατέρα του στις φυλακές, περιπλέκει ακόμη την ήδη δραματική κατάσταση.

Και στο έργο του αυτό ο Άρθρουρ Μίλλερ κάνει μια σφοδρή κριτική στην αμερικανική κοινωνία και απομυθοποιεί το αμερικανικό όνειρο και το κυνήγι του εύκολου πλουτισμού και της επιτυχίας χωρίς ηθικούς φραγμούς. Ο Τζο είναι για τον Άρθουρ Μίλλερ η προσωποποίηση του αμερικανικού καπιταλισμού, όπου η προσωπική επιτυχία, κυρίως η οικονομική επιτυχία, ακόμη και με αθέμιτους τρόπους είναι σημαντικότερη από το κοινό καλό. Άνθρωποι που τσαλαπατούν ανθρώπινες υπάρξεις, άνθρωποι που θυσιάζουν ανθρώπους στο βωμό του χρήματος και του κέρδους. Ο Τζο Κέλλερ είναι η προσωποποίηση της απληστίας και της έλλειψης ηθικής.

Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί φέτος στην σκηνή του Θεάτρου Αλκυονίς την παράσταση «Ήταν όλοι τους παιδιά μου». Σκηνοθετεί με ρεαλισμό και λιτότητα. Έχει μελετήσει και μας παρουσιάζει με σεβασμό το αριστούργημα του Άρθουρ Μίλλερ. Μας δημιουργεί έντονα συναισθήματα και προβληματισμούς. Σε αυτό συντελεί και το μελαγχολικό ηχητικό τοπίο του ίδιου του σκηνοθέτη.
Το σκηνικό της Μαίρης Τσαγκάρη καλύπτει σχεδόν όλη την σκηνή του θεάτρου, με μεγάλα ανοίγματα που έχει ορατότητα στον κήπο και στο δένδρο που φύτεψε η μάνα για τον χαμένο γιο της. Δίνει φως στο χώρο. Οι ιδιαίτεροι φωτισμοί είναι πάντα χαρακτηριστικό στοιχείο όλων των σκηνοθεσιών του Γιώργου Νανούρη. Τα κοστούμια υπογράφει η Ντένη Βαχλιώτη. Είναι άχρονα θέλοντας να δείξει την διαχρονικότητα του έργου.

Ο Γιώργος Γάλλος είναι ο Τζο Κέλλερ. Στην αρχή της παράστασης είναι ήρεμος. Έχει μία άνεση στην ερμηνεία του, πιστεύοντας ότι ό,τι έκανε, έγινε για το καλό της οικογένειάς του. Στην συνέχεια του έργου μοιάζει να συνειδητοποιεί το «έγκλημα» που έχει διαπράξει. Μεταμορφώνεται σε έναν άνδρα που οι τύψεις τον οδηγούν σε μια αποτρόπαιη πράξη σαν να ζητά ο ίδιος εξιλέωση για τις πράξεις του. Ο Γιώργος Γάλλος έχει μία εκπληκτική, σαρωτική σκηνική παρουσία που μας συγκινεί.
Η Άννα Μάσχα υποδύεται την Κέτι Κέλλερ, την σύζυγο του Τζο. Μια πονεμένη μάνα, κλεισμένη στον μικρόκοσμό της που αρνείται να δεχτεί τον θάνατο του γιου της. Είναι ευαίσθητη, πονεμένη. Πόσο συγκινητική η σκηνή που αγκαλιάζει τα σπασμένα κλαδιά του δέντρου, και μοιάζει σαν να αγκαλιάζει το νεκρό γιο της. Η Άννα Μάσχα έχει μία συγκλονιστική ερμηνεία γεμάτη συγκίνηση, πόνο και απελπισία.

Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής είναι ο Κρις Κέλλερ, ο γιος που γύρισε ζωντανός από τον πόλεμο. Πατέρας και γιος έχουν εντελώς διαφορετικούς χαρακτήρες. Επιθυμεί να ζήσει μια ζωή με ηθικές αξίες. Η ανακάλυψη της αλήθειας ότι ο πατέρας του είναι υπεύθυνος για τον θάνατο τόσων στρατιωτών τον συνθλίβει ψυχικά και σωματικά. Επιθυμεί να απομακρυνθεί από την οικογένειά του και να ζήσει μια ήσυχη και τίμια ζωή. Μια χειμαρρώδη, δυναμική ερμηνεία.
Η Λίλα Μπακλέση είναι η Άννυ, η πρώην αρραβωνιαστικιά του χαμένου γιου. Θέλει να ξεφύγει από τα φαντάσματα που την κυνηγούν και να αρχίσει μια νέα ζωή στο πλευρό του Κρις, του αδελφού του σκοτωμένου αρραβωνιαστικού της. Η Άννυ μοιάζει παγιδευμένη ανάμεσα στο σκοτεινό παρελθόν και στο φωτεινό μέλλον που ονειρεύεται στο πλευρό του αγαπημένου της Κρις. Χτίζει με μαεστρία και με μια καλοζυγισμένη ερμηνεία την νεαρή κοπέλα που βρίσκεται μπροστά σε μια πραγματικότητα που ίσως υποψιαζόταν, αλλά είχε και έντονες αμφιβολίες αν όλα αυτά μπορούσαν να είναι η σκληρή αλήθεια.

Ο Δημήτρης Σέρφας είναι ο Τζωρτζ, ο γιος του άδικα φυλακισμένου συνεταίρου του Τζο Κέλλερ. Με την ορμή της νεότητας, προσπαθεί να βγάλει στην επιφάνεια την αλήθεια για την την αθωότητα του πατέρα του. Συγκινητική και αξιόλογη ερμηνεία.
Η Άννα Λουϊζίδη στο ρόλο της γειτόνισσας Λύντια μας χαρίζει πινελιές κωμικών στοιχείων, με μια αξιόλογη ερμηνεία.

Το αριστούργημα του αμερικανικού μεταπολεμικού δράματος «Ήταν όλοι τους παιδιά μου» του Άρθουρ Μίλλερ σε ιδιαίτερη σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη, με υπέροχες και συγκινητικές ερμηνείες των τεσσάρων κεντρικών πρωταγωνιστών (Γιώργος Γάλλος, Άννα Μάσχα, Κωνσταντίνος Μπίμπης και Λίλα Μπακλέση) είναι μια παράσταση που πραγματεύεται ηθικά, κοινωνικά θέματα, την έλλειψη ηθικής πολλών ανθρώπων που δεν διστάζουν να θυσιάζουν ανθρώπινες ζωές στο βωμό τους χρήματος και του οικονομικού τους συμφέροντος. Μια παράσταση που δυστυχώς εξακολουθεί να είναι επίκαιρη και σύγχρονη στις μέρες μας και αυτό είναι πολύ λυπηρό. Μια εξαιρετική παράσταση που μας συγκινεί. Στο Θέατρο Αλκυονίς.

Ταυτότητα Παράστασης
Απόδοση – Σκηνοθεσία – Φωτισμοί: Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά: Μαίρη Τσαγκάρη
Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βάσια Σκιαδά
Φωτογραφίες: Γκέλυ Καλαμπάκα
Δημόσιες Σχέσεις & Επικοινωνία: Όλγα Παυλάτου
Social Media: We R Press
Παραγωγή: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ
Διανομή:
Τζό Κέλλερ: Γιώργος Γάλλος
Κέητ Κέλλερ: Άννα Μάσχα
Κρις Κέλλερ: Κωνσταντίνος Μπιμπής
Άννυ: Λίλα Μπακλέση
Λύντια: Άννα Λουϊζίδη
Τζώρτζ: Δημήτρης Σέρφας
Θέατρο ΑΛΚΥΟΝΙΣ
