«Το Τέλειο Έγκλημα» του Frederick Knott
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Το Τέλειο Έγκλημα του Frederick Knott. Πρόκειται για ένα από τα κορυφαία ψυχολογικά θρίλερ που έχουν γραφτεί ποτέ για το θέατρο.
Το συγκεκριμένο θεατρικό έργο , αποτέλεσε την βάση για το σενάριο της ταινίας, του Alfred Hitchcock, Dial M for Murder , η οποία γυρίστηκε το 1954, με πρωταγωνιστές, τους Grace Kelly, Ray Milland και Robert Cummings Milland . Το 2008 μπήκε στη λίστα με τις 10 καλύτερες ταινίες μυστηρίου όλων των εποχών.
Ο Alfred Hitchcock, γεννημένος σ’ ένα προάστιο του Λονδίνου το 1899 άφησε την σφραγίδα του στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Σε μια καριέρα που ξεκίνησε στην Αγγλία το 1925 και ολοκληρώθηκε στην Αμερική το 1976, ο Hitchcock κατάφερε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο σκηνοθέτη, να δημιουργήσει ένα έργο προσωπικό όσο και λαϊκό και να συνδυάσει με μοναδικό τρόπο την Υψηλή Τέχνη με την Ποιοτική Ψυχαγωγία.
Η ομάδα Naan, εμπνεύστηκε την οργάνωση και τον σχεδιασμό του «Τέλειου Εγκλήματος» με βασικό συνεργό τον αρχιτέκτονα του ψυχολογικού θρίλερ, Alfred Hitchcock, σε σκηνοθεσία της ταλαντούχας Φρόσως Λύτρα.
«Γνώρισα» θεατρικά την Φρόσω Λύτρα κάποιο Καλοκαίρι στην Λίμνη της Βουλιαγμένης. H αναδυόμενη Νεράιδα της με μάγεψε πραγματικά. Είναι μια χαρισματική σκηνοθέτις, που έχει προτίμηση σε μη θεατρικούς χώρους όταν μπορεί να παρουσιάσει τις μοναδικές σε ομορφιά εικαστικές παραστάσεις της στις οποίες δίνει το ιδιαίτερο, προσωπικό στίγμα της .
Το Τέλειο Έγκλημα παρουσιάζεται τα Δευτερότριτα στο Θέατρο Κιβωτός.
Και αυτή την φορά η Φρόσω Λύτρα μάς κερδίζει με την ευρηματική, ατμοσφαιρική , μυσταγωγική της σκηνοθεσία. Κατορθώνει ένα αστυνομικό θρίλερ να το μετατρέψει σε μια εικαστική, ποιοτική και ποιητική παράσταση, χωρίς να υστερεί σε αγωνία, συνεχές και κλιμακούμενο σασπένς. Δημιουργεί μια χιτσκοκική ατμόσφαιρα , με τον Alfred Hitchcok παρόντα, με μια πρωτότυπη σκηνοθετική της έμπνευση. Παρουσιάζει μία παράσταση που περιέχει όλα τα κλασικά δομικά υλικά κατασκευής ενός film noir. Διάφορα εξαιρετικά σκηνοθετικά ευρήματα, όμορφες πινελιές, συμπληρώνουν τον πανέμορφο ζωγραφικό της πίνακα.
Ο Frederick Knott, με ένα κείμενο με πυκνή πλοκή, (εξαιρετική η μετάφραση του Νίκου Χαρλαύτη), ένα κείμενο που συναρπάζει τον θεατή, ένα κείμενο που περιέχει συνεχείς ανατροπές, φόνο, αγωνία, προσπαθεί να δώσει απάντηση στο αιώνιο ερώτημα . Τελικά υπάρχει τέλειο έγκλημα;
Στο συγκεκριμένο αστυνομικό έργο το περίεργο είναι ότι εμείς οι θεατές γνωρίζουμε τον δολοφόνο από την αρχή, γνωρίζουμε ποιος και γιατί κατέστρωσε το σχέδιο δολοφονίας, και όμως η αγωνία μας κρατά μέχρι το τελευταίο δευτερόλεπτο και μας ανεβάσει την αδρεναλίνη στα ύψη.
Ο ιστός της αράχνης πλέκεται από την αρχή. Ένα ζευγάρι παντρεμένο, φαινομενικά ευτυχισμένο. O σύζυγος, καλλιτέχνης, φωτογράφος, έκανε ένα γάμο, βάζοντας στόχο τα χρήματα της συζύγου του. Μία σύζυγος, που μέσα στην πλήξη της συζυγικής ζωής, γνωρίζει έναν άλλον άνδρα με τον οποίον υπάρχει αμοιβαία αγάπη και σεβασμός. Συγγραφέας αστυνομικών έργων. Έχει λείψει για έναν ολόκληρο χρόνο στην Αμερική και τώρα γυρίζει να διεκδικήσει την γυναίκα που αγαπά. Ο σύζυγος, αισθανόμενος τον κίνδυνο που τον απειλεί, να μείνει και πάλι απένταρος, σχεδιάζει την δολοφονία της . Εκβιάζοντας έναν παλιό συμμαθητή του, πιστεύει ότι οργανώνει το τέλειο έγκλημα. Όλα είναι μελετημένα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια.
Με αφορμή αυτό το κλασσικό ερωτικό τρίγωνο, εξελίσσεται επί σκηνής μια απρόβλεπτη παρτίδα θανάτου για επιδέξιους παίκτες, όπου ο κάθε ήρωας από την πλευρά του, προσπαθεί με τη δύναμη της σκέψης, είτε να ολοκληρώσει το τέλειο έγκλημα, είτε να το ξεσκεπάσει.
Η σκηνή του Θεάτρου Κιβωτός έχει ένα μόνο ενιαίο χώρο όπου το τέλειο έγκλημα δομείται και αποδομείται. Απλώνεται σε δύο επίπεδα, Εξαιρετικό και απόλυτα λειτουργικό το σκηνικό του μαιτρ του είδους Μανόλη Παντελιδάκη, με μοναδικές λεπτομέρειες, που σου δημιουργούν την αίσθηση πολλαπλών χώρων. Στην άκρη τη σκηνής, ένα τεράστιος μεγεθυντικός καθρέφτης -φακός.
Τα κοστούμια υπέρκομψα μας μεταφέρουν στην ατμόσφαιρα της εποχής του ασπρόμαυρου κινηματογράφου. Υπέροχα και ιδιαίτερης ομορφιάς τα εξαιρετικά φορέματα της Κας Σακκά. Δημιουργίες του Νίκου Χαρλαύτη.
Η ατμοσφαιρική μουσική, η επιμέλεια και ο σχεδιασμός ήχου είναι του Διαμαντή Καραναστάση. Η παράσταση ξεκινά με μια ονειρεμένη μουσική, που διακόπτεται από έναν πυροβολισμό. Υπέροχη η κίνηση και η χορογραφία της Σοφίας Μιχαήλ
Η Λίνα Σακκά μοιάζει με μια οπτασία. Με αέρινη, λεπτεπίλεπτη κίνηση. Μια νεράιδα επί σκηνής. Οι βαριές κατηγορίες που τις αποδίδονται την λυγίζουν. Εξαιρετική, καίρια, με αφοπλιστική σκηνική άνεση, εντυπωσιάζει.
Ο Δημήτρης Γεωργαλάς είναι ο αστυνομικός που έχει αναλάβει την εξυγίανση του εγκλήματος. Σοβαρός, με την ερμηνευτική βαρύτητα που πάντα χαρακτηρίζει τις θεατρικές του εμφανίσεις, μας χαρίζει άλλη μια μεστή ,πειστική, δυναμική ερμηνεία.
Με το πείσμα, την αστυνομική του πείρα, βρίσκει στην κυριολεξία το…κλειδί του μυστηρίου της δολοφονίας.
Ο ικανότατος ηθοποιός μας Διαμαντής Καραναστάσης είναι ο Τόνυ, ο σύζυγος. Με μεγάλη προσοχή, χειρουργική ακρίβεια, οργανώνει, όπως πιστεύει, το τέλειο έγκλημα. Ελίσσεται έξυπνα κάθε φορά που ο αστυνόμος προσπαθεί να τον «στριμώξει». Θα φανεί τυχερός μέχρι το τέλος; Επιβλητική ερμηνεία.
Ο Νίκος Ιωαννίδης υποδύεται με πειστικότητα και υποκριτική άνεση τον Μαρκ, τον ερωτευμένο εραστή. Με την ιδιότητα του συγγραφέα αστυνομικών έργων, προσπαθεί να αποκαλύψει το τέλειο έγκλημα, ξεδιπλώνοντας τα αστείρευτα εκφραστικά του μέσα.
Εξαιρετικός ο Δημήτρης Δεγαϊτης στο ρόλο του παλιού συμμαθητή, που εκβιαζόμενος επιχειρεί να σκοτώσει την όμορφη σύζυγο. Η μοίρα όμως παίζει το δικό της παιχνίδι.
Αισθησιακή η Αναστασία Κελέση με τον χορό της.
Εν κατακλείδι : «Το Τέλειο έγκλημα» του Frederick Knott, σε σκηνοθεσία Φρόσως Λύτρα είναι μια υπέροχη εικαστική παράσταση, ένα ψυχολογικό θρίλερ, που παρακολουθείς απνευστί και με την αγωνία να σε παραλύει. Για τους λάτρεις των αστυνομικών θρίλερ και όχι μόνο. Για τους λάτρεις του καλού θεάτρου.
Μια παράσταση που σας προτρέπω να μην χάσετε. Καλή σας θέαση
Ταυτότητα Παράστασης
Θέατρο Κιβωτός
Διανομή:
Λίνα Σακκά
Διαμαντής Καραναστάσης
Δημήτρης Γεωργαλάς
Δημήτρης Δεγαϊτης
Νίκος Ιωαννίδης
Χορεύει η Αναστασία Κελέση
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Frederick Knott
Σκηνοθεσία: Φρόσω Λύτρα
Μετάφραση: Νίκος Χαρλαύτης
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Εικαστικός καλλιτέχνης: Στέλιος Γαβαλάς
Σκιτσογράφος: Πόπη Χασιώτη
Κοστούμια: Νίκος Χαρλαύτης
Μουσική επιμέλεια και σχεδιασμός ήχου: Διαμαντής Καραναστάσης
Σχεδιασμός φωτισμών : Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφία και μακιγιάζ: Αχιλλέας Χαρήτος
Κίνηση – Χορογραφία: Σοφία Μιχαήλ
Κατασκευή σκηνικών: Παναγιώτης Λαζαρίδης
Παραγωγή: ΟΜΑΔΑ naan.
Executive producer: Παναγιώτης Τρύφων
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΕΑΤΡΟΥ: Γιάννης Κακλέας
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00