Είδα την τηλεοπτική σειρά «Adolescence» 

by admin
Είδα την τηλεοπτική σειρά Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne στο Netflix - κριτική σειράς - Λουκία Μητσάκου - Theater Project 365

Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne

Γράφει η Λουκία Μητσάκου

Τι θα έκανες αν ο 13 χρονος γιος σου βρισκόταν ξαφνικά κατηγορούμενος για φόνο; Μπορούμε ποτέ να γνωρίζουμε τι πραγματικά συμβαίνει στο μυαλό ενός εφήβου; Πώς επηρεάζει το bullying και τα social media την ψυχική υγεία των νέων; Πώς διαμορφώνει η κουλτούρα της τοξικής αρρενωπότητας τον τρόπο που βλέπουν τα νεαρά αγόρια τον εαυτό τους αλλά και τον κόσμο; Πώς ο κάθε πατέρας (με αυτά που κάνει και αυτά που δεν κάνει) διαμορφώνει την αντίληψη του γιου του σχετικά με την εξουσία και τον έλεγχο; Πώς μπορεί μια μητέρα (ακόμα και χωρίς να το θέλει και χωρίς να το αντιλαμβάνεται) να ενισχύει τοξικές ιδέες της πατριαρχίας στον γιο της; Φέρουν οι γονείς ευθύνη για τα εγκλήματα των παιδιών τους; 

Αυτά και πολλά ακόμα σημαντικά θέματα θίγει η βρετανική σειρά «Adolescence» που έκανε πρεμιέρα στο Netflix τον Μάρτιο του 2025. Θίγει, όμως, και ένα ακόμα πιο καίριο ερώτημα βάζοντας έναν καθρέφτη μπροστά στον καθένα από εμάς και στην κοινωνία ολόκληρη, ένα ερώτημα που προβληματίζει πολλούς από εμάς σχετικά με την έξαρση της βίας από τους εφήβους παγκοσμίως και αυτό το ερώτημα είναι το εξής: «Γιατί συμβαίνει αυτό; Τι μπορούμε να κάνουμε για να το αποτρέψουμε;». Και αυτό από μόνο του, κάνει το «Adolescence» μια σειρά σημαντική που πρέπει να παρακολουθήσουν όλοι. 

Το «Adolescence» ειναι μία βρετανική μίνι σειρά τεσσάρων επεισοδίων της κατηγορίας crime drama. Δεν πρόκειται για δικαστικό θρίλερ αλλά περισσότερο για μια κοινωνική δραματική σειρά, που ξεκινάει δείχνοντας τον 13χρονο Jamie Miller να κατηγορείται για φόνο και εξερευνά την επίπτωση αυτής της κατηγορίας στην οικογένειά του και σε ολόκληρη την κοινωνία. 

Είδα την τηλεοπτική σειρά Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne στο Netflix - κριτική σειράς - Λουκία Μητσάκου - Theater Project 365

Αντίθετα με ό,τι έχουμε συνηθίσει στις σειρές μυθοπλασίας που μιλούν για κάποιο έγκλημα, το «Adolescence» αποφασίζει να δει τα πράγματα από μία διαφορετική οπτική γωνία και δεν μας δείχνει την επίπτωση του εγκλήματος και της κατηγορίας για φόνο από την πλευρά της οικογένειας του θύματος αλλά από την πλευρά της οικογένειας του θύτη. Αυτή η διαφορετική οπτική μας συστήνει σε ένα σύμπαν πιο ρεαλιστικό από ποτέ, θίγει ζητήματα σημαντικά και καταφέρνει να κάνει τον θεατή να εμπλακεί συναισθηματικά. Η σειρά δεν έχει εμπνευστεί από μία συγκεκριμένη αληθινή ιστορία αλλά από την επιδημία βίας νέων στην Αγγλία και σε ολόκληρο τον κόσμο και προσπαθεί να εξερευνήσει την έννοια της «αντρικής οργής» που χαρακτηρίζει πολλούς νέους άντρες. Πώς νεαρά αγόρια μεταμορφώνονται σε οργισμένους άντρες και σε τοξικές, βίαιες προσωπικότητες; Τι είναι αυτό που τα μεταμορφώνει σε ανθρώπους ικανούς για βία; 

Tο «Adolescence» μας εισάγει στην έννοια της “manosphere”, που πολλοί από εμάς αγνοούσαμε την ύπαρξή της. Πρόκειται για μια διαδικτυακή υποκουλτούρα ή κοινότητα ιστοσελίδων, blogs και φόρουμ που επικεντρώνονται κυρίως σε συζητήσεις που σχετίζονται με τα ζητήματα των ανδρών, συχνά με ιδιαίτερη έμφαση στα δικαιώματα των ανδρών, τη δυναμική των φύλων και τους ρόλους των ανδρών στη σύγχρονη κοινωνία. Ωστόσο, μπορεί να περιλαμβάνει και πιο αμφιλεγόμενες ή ακραίες απόψεις για την αρρενωπότητα, τον φεμινισμό και τις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Στη “manosphere” περιλαμβάνονται αρκετές υποομάδες, όπως 1) το Κίνημα Δικαιωμάτων Ανδρών (Men’s Rights Activism – MRA), που συχνά επικρίνει τον φεμινισμό για το ότι επικεντρώνεται υπερβολικά στα γυναικεία ζητήματα, ενώ παραβλέπει τις δυσκολίες των ανδρών, 2) την Κοινότητα Pick-Up Artist (PUA), που εστιάζει σε στρατηγικές για ραντεβού και το πώς οι άνδρες μπορούν να έχουν μεγαλύτερη επιτυχία με τις γυναίκες, συχνά μέσω χειραγώγησης ή τακτικών “alpha male”, 3) την Κοινότητα Incel (Involuntary Celibate), ένα πιο ακραίο υποσύνολο που περιλαμβάνει άνδρες που νιώθουν απογοητευμένοι με την έλλειψη ρομαντικής ή σεξουαλικής επιτυχίας, 4) το Red Pill, μια μεταφορά από την ταινία The Matrix, η οποία χρησιμοποιείται στην “manosphere” για να περιγράψει την πράξη της αφύπνισης στην υποτιθέμενη αλήθεια για τις σχέσεις των φύλων, συχνά συνδεδεμένη με την απόρριψη των φεμινιστικών ιδεών και την υιοθέτηση πιο παραδοσιακών, μερικές φορές αντιδραστικών, απόψεων για την αρρενωπότητα.

Ως προς την τεχνική προσέγγιση και τις μεθόδους αφήγησης, το «Adolescence» έχει ένα ξεχωριστό χαρακτηριστικό: Ο σκηνοθέτης Philip Barantini αποφάσισε να γυρίσει κάθε επεισόδιο σε μία συνεχή λήψη. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Σημαίνει πως ο σκηνοθέτης αρχίζει να γράφει στην κάμερα τη σκηνή και δεν σταματάει να γράφει μέχρι να τελειώσει η σκηνή μια ώρα μετά. Δηλαδή, αν γίνει κάποιο λάθος 50 λεπτά μετά την έναρξη της σκηνής, τότε η σκηνή πρέπει να διαγραφεί και να γυριστεί ξανά από την αρχή. Δεν υπάρχουν κοψίματα, δεν υπάρχει μοντάζ στις σκηνές. Πρόκειται για ένα τρομερά δύσκολο εγχείρημα  πρακτικά αλλά κατάφερε να κερδίσει το στοίχημα με μεγάλη επιτυχία. Αυτή η τεχνική ενισχύει την ένταση της αφήγησης και την συναισθηματική της επίπτωση στον θεατή, ο οποίος εμπλέκεται συναισθηματικά στην ιστορία με έναν πρωτόγνωρο τρόπο. Ο θεατής νιώθει πως βλέπει τις επιπτώσεις του τρομακτικού εγκλήματος στους ανθρώπους και στην κοινωνία εν γένει σε πραγματικό χρόνο και αυτό κάνει την παρακολούθηση της σειράς κάτι το συναρπαστικό, αφού ξεχνά ότι βλέπει σειρά αλλά νιώθει πως βρίσκεται και ο ίδιος μέσα στην ιστορία.

Είδα την τηλεοπτική σειρά Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne στο Netflix - κριτική σειράς - Λουκία Μητσάκου - Theater Project 365

Πρόκειται για μια σειρά που είναι δύσκολο συναισθηματικά να την παρακολουθήσει κανείς αλλά είναι ταυτόχρονα πολύ σημαντικό να την παρακολουθήσει κανείς. 

Εάν τίποτα από τα θέματα που θίξαμε μέχρι τώρα δεν σου κινεί το ενδιαφέρον, αξίζει να δεις τη σειρά μόνο και μόνο για τις απόλυτα συναρπαστικές ερμηνείες που κόβουν την ανάσα. Ο Stephen Graham, που συνδημιούργησε τη σειρά μαζί με τον Jack Thorne παίζει τον ρόλο του Eddie Miller, του πατέρα του Jamie. Ο 15χρονος Owen Cooper παίζει τον κατηγορούμενο Jamie Miller, ο Ashley Walters είναι ο Επιθεωρητής Luke Bascombe, η Erin Doherty είναι η ψυχολόγος Briony Ariston, η Faye Marsay είναι η υπαστυνόμος Misha Frank και η Christine Tremarco είναι η Manda Miller, η μητέρα του Jamie. Αξίζει να αναφερθεί πως ο 15χρονος Owen Cooper παίζει για πρώτη φορά στη ζωή του και δίνει ένα ρεσιτάλ ερμηνείας και ένα μάθημα υποκριτικής χωρίς προηγούμενο. Πρόκειται για μία ερμηνεία ανατριχιαστική που αφήνει τον θεατή με το στόμα ανοιχτό. Ανάμεσα στους υπόλοιπους πρωταγωνιστές, θα ξεχωρίσω τον καθηλωτικό Stephen Graham στον ρόλο του πατέρα και την συναρπαστική Erin Doherty στον ρόλο της ψυχολόγου αν και όλοι ανεξαιρέτως οι ηθοποιοί είναι συγκλονιστικοί. 

Είδα την τηλεοπτική σειρά Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne στο Netflix - κριτική σειράς - Λουκία Μητσάκου - Theater Project 365

Από τον 13χρονο Jamie που επιμένει πως «δεν έχει κάνει τίποτα κακό» ως την κολλητή φίλη του θύματος που αρνείται να μιλήσει στην αστυνομία γιατί φοβάται πως θα ρίξουν την ευθύνη στο ίδιο το θύμα για την δολοφονία, το «Adolescence» είναι μια σειρά συγκλονιστικά ειλικρινής και ρεαλιστική, μια σειρά πρωτότυπη, αντισυμβατική και πολύ σημαντική. 

Ποιος ευθύνεται για ένα τόσο φρικτό έγκλημα; Γιατί συνέβη ό,τι συνέβη; Θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί; Το «Adolescence» είναι μια σειρά που ψάχνει απαντήσεις στο επείγον θέμα της έξαρσης της βίας στους νέους και μας παίρνει μαζί του σε αυτό το ταξίδι αναζήτησης απαντήσεων. Πρόκειται για μια σειρά που τελειώνει και λες «Ω, Θεέ μου αυτό θα μπορούσε να συμβεί και στο δικό μου παιδί, και στη δική μου οικογένεια» και αυτό το ταρακούνημα από μόνο του είναι το μόνο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία πραγματική αλλαγή της κατάστασης προς το καλύτερο. 

Είδα την τηλεοπτική σειρά Adolescence των Stephen Graham και Jack Thorne στο Netflix - κριτική σειράς - Λουκία Μητσάκου - Theater Project 365

Μπορείτε να την δείτε στο Netflix

Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε το trailer της σειράς

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟ

Άφησε ένα σχόλιο