Είδα την παράσταση «ΕΙΚΟΣΙΤΕΣΣΕΡΙΣ ΩΡΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΗ ΜΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ»

Eικοσιτέσσερις ώρες από την ζωή μιας γυναίκας του Stefan Zweig

Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου

H Κίρκη Καραλή σκηνοθετεί το έργο «Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας» του Στέφαν Τσβάιχ στο Θέατρο θησείον, σε μετάφραση Δημήτρη Δημοκίδη.
Στο έργο αυτό ο Τσβάιχ, ευαίσθητος ανατόμος της γυναικείας ψυχής, περιγράφει την ανατροπή της ήρεμης, προβλέψιμης ζωής μιας καθωσπρέπει γυναίκας.

Ο Στέφαν Τσβάιχ γεννήθηκε στην Βιέννη το 1881 και αυτοκτόνησε στη Βραζιλία στις 23 Φεβρουαρίου 1942. Στη ζωή του ασχολήθηκε με πολύ διαφορετικά λογοτεχνικά είδη. Ποίηση, θέατρο, μεταφράσεις, μυθιστορηματικές βιογραφίες, λογοτεχνικές κριτικές. Οι εικοσιτέσσερις ώρες από την ζωή μιας γυναίκας» και «η σκακιστική νουβέλα» τον κατέστησαν παγκοσμίως γνωστό. Οι εικοσιτέσσερις ώρες από την ζωή μιας γυναίκας έχουν μεταφραστεί στα ελληνικά 13 φορές και έχουν μεταφερθεί στον κινηματογράφο με πρωταγωνίστριες την Ινγκριντ Μπέργκμανκαι τηνΝτανιέλ Νταριέ. Στον κολοφώνα της λογοτεχνικής καριέρας του στις δεκαετίες 1920 και 1930 o Στέφαν Τσβάιχ ήταν ένας από τους δημοφιλέστερους συγγραφείς στον κόσμο.

Ο Γκόρκι έλεγε  σχολιάζοντας τις εικοσιτέσσερις ώρες από την ζωή μας γυναίκας «πως δεν θυμάται να διάβασε άλλο έργο με τόσο βάθος»

H ηρωίδα μας αφηγείται την ιστορία της και ομολογεί το μυστικό της είκοσι χρόνια μετά. Βρίσκεται και πάλι στο Μόντε Κάρλο. Mιά μοιχεία που σκανδαλίζει τα χρηστά ήθη της εποχής είναι η αιτία που η πρωταγωνίστριά μας φέρνει στην μνήμη της – αποστασιοποιημένη πια από τα γεγονός που συντάραξε την ζωή της αλλά που ποτέ δεν ξέχασε, τις εικοσιτέσσερις εκείνες ώρες που άλλαξαν την ζωή της. Έχει ανάγκη να εξομολογηθεί τον ξαφνικό έρωτά της και μετά τις ενοχές που την βασάνισαν. Ξέχασε παιδιά, οικογένεια και έτρεξε πίσω από μία χίμαιρα.  Άφησε τον έρωτα για έναν όμορφο νεαρό να την παρασύρει σαν ένα ορμητικό κύμα πιστεύοντας ότι θα την οδηγήσει σε μια απάνεμη παραλία. Δυστυχώς το κύμα την έριξε με δύναμη πάνω σε απότομα βράχια και της διέλυσε την ψυχή και το σώμα. Πιστεύω όλοι αναγνωρίζουμε κάποιες στιγμές της ζωής μας βλέποντας την παράσταση. Και μας κράτησαν τα πρέπει.

Σαρανταδυάχρονη τότε. Ευκατάσταση, αριστοκράτισσα  χήρα φτάνει στο Μόντε Κάρλο και επισκέπτεται το καζίνο, όπου παρακολουθεί με ενδιαφέρον την υψηλή κοινωνία να ποντάρει.
Την προσοχή της τραβάει ένας όμορφος νέος, που χάνει όλα του τα χρήματα και αποχωρεί απελπισμένος. Φοβούμενη ότι θα κάνει κάποια τρέλα, η γυναίκα τον ακολουθεί και τελικά του σώζει τη ζωή περνώντας μια νύχτα μαζί του. Αυτή η νύχτα όμως αλλάζει και τη δική της ζωή για πάντα και η επόμενη μέρα που ξημερώνει της επιφυλάσσει δυσάρεστες εκπλήξεις.

Μπαίνοντας στο Θέατρο Θησείο η πρώτη έκπληξη που μας ετοίμασε η σκηνοθέτης Κίρκη Καραλή  ήταν ο διαχωρισμός των θεατών σε άνδρες και γυναίκες. Στην μία πλευρά του θεάτρου οι άνδρες και στην απέναντι οι γυναίκες. Στην μέση της σκηνής ένοικοι ενός ξενοδοχείου στο Μόντε Κάρλο, ξαπλωμένοι απολαμβάνουν τον ήλιο και κουτσομπολεύουν για να σπάσουν την ανία της κοσμικής ζωής τους.

Η σκηνοθεσία της νεαρής Κίρκης Καραλή έχει μία νεανική ορμή, μια σύγχρονη ματιά και δίνει μια φρεσκάδα στο αριστούργημα του Στέφαν Τσβάιχ. Η σκηνοθεσία έχει ρυθμό, ένταση και φαντασία. Εμπνευσμένες σκηνές. Χρησιμοποιεί και τον χώρο του δρόμου ανοίγοντας την τεράστια πόρτα του θεάτρου. Και καθώς ο ήλιος δεν είχε δύσει ακόμη, οι πολύχρωμες ακτίνες του πέφτουν πάνω στον πρωταγωνιστή.  Η βροχή που δημιουργείται, το αργό περπάτημα της Ιωάννας  Μαυρέα με την ομπρέλα δημιουργούν μια ατμοσφαιρική εικόνα. Μοιάζει με ένα πίνακα ζωγραφικής η σκηνή αυτή. Η σκηνοθετική ματιά της Κίρκης Καραλή είναι και σε αυτή την παράσταση πολύ ενδιαφέρουσα. Μου αρέσει που πάντα προσθέτει κάτι το σύγχρονο, το μοντέρνο, σεβόμενη όμως το κλασικό κείμενο που σκηνοθετεί.

To  να γερνάς σημαίνει να μην φοβάσαι πια το παρελθόν»

Τρία απλά μεταλλικά τραπεζάκια μεταμορφώνονται,  αφού σκεπαστούν με τις πράσινες τσόχες, σε καζίνο. Και στην συνέχεια με ένα λευκό τραπεζομάντηλο είναι η πολυτελέστατη τραπεζαρία του ξενοδοχείου ή ένα μοναχικό τραπέζι σε μία ταβέρνα. Τρεις μεταλλικές καρέκλες γίνονται ξαφνικά άμαξα, με τον αμαξά να χτυπάει με το χέρι του το καμτσίκι. Οι κτύποι των ποδιών, μας δίνουν τον ήχο ενός αλόγου που καλπάζει. Υπέροχη σκηνογραφία της Άσης Δημητρολοπούλου .

Τα  όμορφα ρούχα  μας μεταφέρουν στην εποχή που διαδραματίζεται η παράσταση και φέρουν την υπογραφή  επίσης της Άσης Δημητρολοπούλου. Η  μουσική του Αντώνη Παπακωνσταντίνου είναι διαλεγμένη με μεγάλη προσοχή, είναι υπέροχη, μοναδική και μας ταξιδεύει στο τότε και στο τώρα. Η κινησιολογία του  Κωνσταντίνου Παπανικολάου  δημιουργεί  ιδιαίτερες  εικόνες υψηλής αισθητικής στην παράσταση. Οι ευφάνταστοι φωτισμοί είναι Άλεξ Αλεξάνδρου

Πρωταγωνίστρια της παράστασης είναι η Ιωάννα Μαυρέα. Είναι η εξηντάχρονη γηραιά κυρία που γυρίζει τον χρόνο πίσω στα 40 της χρόνια. Έχει μια στιβαρή  σκηνική παρουσία, εντυπωσιακή, δυναμική ερμηνεία. Μοναδική η στιγμή που «φωνάζει» τα όσα περίμενε να ακούσει από τον αγαπημένο της. Λόγια που δεν ειπώθηκαν ποτέ. Συντετριμμένη, ψυχικό ράκος όταν ο νεαρός της πετά τα χρήματα στα πόδια της.

Ο Σήφης Πολυζωίδης είναι ο άνθρωπος που αποφάσισε η εξηντατετράχρονη να ανοίξει την ψυχή της.  Ο άνθρωπος που ακούει προσεκτικά τα βιώματα της. Με σκηνική άνεση.

Η Ολυμπία Σκορδίλη, Ο Γιώργης Βασιλόπουλος, ο Άρης Νινίκας, νέοι, αξιόλογοι ηθοποιοί, έχουν πολλαπλούς ρόλους  και μοναδικές , αξιόλογες ερμηνευτικές στιγμές ο καθένας.

Οι «Εικοσιτέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας» του Στέφαν Τσβάιχ, σε σκηνοθεσία Κίρκης Καραλή είναι μία πολύ ευφάνταστη, πετυχημένη παράσταση, που αξίζει να την χαρείτε. Δυστυχώς για λίγες μόνο παραστάσεις στο Θέατρο Θησείον. Σπεύσατε!

Ταυτότητα Παράστασης.

Πρωταγωνιστεί η Ιωάννα Μαυρέα. 
Μαζί της ο Σήφης Πολυζωίδης, ο Γιώργης Βασιλόπουλος, η Ολυμπία Σκορδίλη και ο Άρης Νινίκας.

Συγγραφέας: Στέφαν Τσβάιχ
Μετάφραση: Δημήτρης Δημοκίδης
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: Άση Δημητρολοπούλου
Κινησιολογία: Κωνσταντίνος Παπανικολάου
Μουσική: Αντώνης Παπακωνσταντίνου
Φωτισμοί: Άλεξ Αλεξάνδρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Ολυμπία Σκορδίλη
Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
Βίντεο: Ειρήνη Στείρου
Διεύθυνση παραγωγής: Αναστασία Παπαγεωργίου
Παραγωγή: Τέχνης Πολιτεία

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Από την Πέμπτη 7 Μαρτίου έως και την Κυριακή 21 Απριλίου
Παραστάσεις κάθε Τετάρτη & Κυριακή ώρα 5 μ.μ.
Πέμπτη & Παρασκευή ώρα 6.45 μ.μ.

Γενική είσοδος: 14€
Προπώληση: 11€
ΑΜΕΑ, φοιτητές,  άνω των 65 και άνεργοι : 10€
Ατέλειες: 5€

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.  Συμπαραγωγή ΔΗ.ΚΕ.ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών.

ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΙ ΚΙ ΑΥΤΟ

Άφησε ένα σχόλιο