Η Ποντικοπαγίδα της Αγκάθα Κρίστι
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Η Ποντικοπαγίδα (Τhe Mousetrap) της βασίλισσας των αστυνομικών μυθιστορημάτων, Αγκάθα Κρίστι, είναι το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου, που παίζεται συνεχώς στο West End από το 1952 έως σήμερα. H αρχική του εκδοχή ήταν ραδιοφωνική, βασισμένη στο αδημοσίευτο, τότε, διήγημα της Αγκάθα Κρίστι με τίτλο «Τρία τυφλά ποντίκια». Τον τίτλο «Ποντικοπαγίδα» τον εμπνεύστηκε από το θεατρικό έργο που στήνει ο Άμλετ στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ, για να συλλάβει τη ενοχή της μητέρας και του πατριού του. «Η Ποντικοπαγίδα» έχει παιχτεί σε όλο τον κόσμο με τεράστια επιτυχία και έχει μεταφραστεί σε πενήντα γλώσσες. Χαρακτηριστικά στο Τορόντο του Οντάριο έκανε πρεμιέρα στις 19 Αυγούστου 1977 και κατέληξε, το μακροβιότερο έργο της πόλης, πριν κατεβάσει την αυλαία, στις 18 Ιανουαρίου 2004 έπειτα από 26 χρόνια λειτουργίας και 9000 παραστάσεις. Η ίδια η Αγκάθα Κρίστι δεν περίμενε τέτοια επιτυχία. Στην αυτοβιογραφία της αναφέρεται μία συζήτηση ανάμεσα στην ίδια και σε έμπιστο φίλο της «Θα του δώσω 14 εβδομάδες το πολύ» είπε ο φίλος της για να του απαντήσει η Κρίστι «Δεν πρόκειται να αντέξει τόσο, 8 εβδομάδες και αν…». Όταν ξεπέρασε το ρεκόρ του μακροβιότερου έργου στο West End τον Σεπτέμβριο του 1957, η Κρίστι έλαβε ένα τηλεγράφημα από τον Νόελ Κάουαρντ που έγραφε « όσο και να με πονάει πρέπει ειλικρινά να σου δώσω συγχαρητήρια».
Στο Θέατρο Ακάδημος παίζεται η Ποντικοπαγίδα σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή και θεατρική απόδοση Αντώνη Γαλέου. Η σκηνοθέτης φέρνει το έργο πιο κοντά στον σημερινό θεατή και μεταφέρει την δράση σε μία απομονωμένη επαρχιακή πανσιόν, κάπου κοντά στον Κιθαιρώνα. Αντικαθιστά όλες τις αγγλικές αναφορές με ελληνικές. Τα ονόματα των πρωταγωνιστών είναι ελληνικά κάνοντας το έργο πιο οικείο σε εμάς. Δίνει έμφαση στι κωμικές σκηνές του έργου. Και από την δεκαετία του 1940 το έργο μεταφέρεται στην δεκαετία του 1990. Ακούμε για δραχμές, ΚΤΕΛ, ανακοινώσεις ραδιοφώνου με γνώριμες φωνές και βρισκόμαστε στην εποχή που δεν υπήρχαν ακόμη κινητά τηλέφωνα Η σκηνοθέτης δεν αλλάζει την πλοκή του έργου, ούτε τους χαρακτήρες του. Αλλάζει μόνο την χρονολογική στιγμή που διαδραματίζεται η ιστορία μας. Ιδιοφυές τέχνασμα η παρουσίαση των πρωταγωνιστών στο κοινό με χιόνια στα ρούχα τους και η “αστυνομικού τύπου” φωτογράφησή τους.
Βρισκόμαστε σε μία επαρχιακή πανσιόν, που μόλις λειτούργησε, χωρίς πολυτέλεια και χωρίς πολλά κομφόρ. Το χιόνι πέφτει πυκνό. Σε λίγο θα έχει σκεπάσει τα πάντα και η μικρή πανσιόν θα αποκλειστεί. Μετά βίας φτάνουν οι επισκέπτες που είχαν κλείσει δωμάτια για να περάσουν ένα ξέγνοιαστο Σαββατοκύριακο. Πέντε άνδρες και τρεις γυναίκες που φαινομενικά δεν γνωρίζονται μεταξύ τους, αλλά τους ενώνει μία αόρατη κλωστή από το παρελθόν βρίσκονται εγκλωβισμένοι στην πανσιόν. Όλοι κρύβουν ένα μυστικό από το μακρινό παρελθόν τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με πικρές αλήθειες, επικίνδυνα ψέματα και ένα παρελθόν που τους στοιχειώνει. Ένας από τους οκτώ είναι ο στυγερός, παρανοικός δολοφόνος που ζητά εκδίκηση και δικαίωση, ο οποίος ήδη έχει κάνει το πρώτο του έγκλημα στην Καλλιθέα, στην Αθήνα. Διαθέτει μια ξεχωριστή ευφυΐα, που του επιτρέπει να διαφεύγει. Τα βήματά του συνοδεύονται από ένα μακάβριο παιδικό τραγουδάκι «Τα τρία τυφλά ποντικάκια». Ποια άραγε είναι η σχέση του δολοφόνου με το τραγούδι αυτό. Ποιος είναι αθώος και ποιος ένοχος; Τι θα συμβεί την παγωμένη αυτή νύχτα στην απομονωμένη πανσιόν;
Η Τζένη Μπότση και ο Μιχάλης Λεβεντογιάννης είναι οι ιδιοκτήτες της πανσιόν. Σκηνική άνεση της Τζένη Μπότση και υποκριτική αρτιότητα από τον Μιχάλη Λεβεντογιάννη. Η Ράνια Οικονομίδου υποδύεται την στριφνή, αυστηρή και περίεργη πρώην δικαστικό. Μία Ράνια Οικονομίδου που δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας επί σκηνής. Απλά θεική. Η Βαλέρια Κουρούπη έχει ζήσει πάρα πολλά χρόνια στο εξωτερικό. Έφυγε από την Ελλάδα μικρό παιδάκι και επέστρεψε πριν λίγες μέρες. Η είσοδος της στην πανσιόν με το «ανδρικό στυλ» περπατήματος και το φανερό φλερτ προς την οικοδέσποινα (Τζένη Μπότση), προκαλεί γέλιο. Μια καλοζυγισμένη ερμηνεία. Ο Σήφης Πολυζωίδης είναι ένας απόστρατος αξιωματικός. Κλειστός χαρακτήρας, αυστηρός, λιγομίλητος, πειστικότατος και καίριος. Παρακολουθεί τις εξελίξεις από απόσταση. Ο Χάρης Τζωρτζάκης, ο Λύσανδρος Καυτοτζόγλου, αρχιτέκτονας κλέβει την παράσταση με το χιούμορ του, τις κινήσεις του. Παρουσιάζεται σαν μία queer περσόνα και με τα περίεργα ρούχα που προτιμά και τις κινήσει του. Στις αστείες όσο και στις σοβαρές σκηνές του είναι χάρμα οφθαλμών. Ο Στάθης Σταμουλακάτος με στιβαρή παρουσία επί σκηνής, δίνει το στίγμα του και εντυπωσιάζει. .O Nίκος Πολυδερόπουλος προκαλεί το γέλιο των θεατών με την ξενική του προφορά.Πειστικότατος και καίριος στον ρόλο του. Μία ομάδα δεμένη, με εξαιρετικές ερμηνείες που ανεβάζουν την αγωνία μας στα ύψη. Ποιός είναι ο δολοφόνος;
Τα σκηνικά ανήκουν στην έμπειρη Άση Δημητρολοπούλου. Καναπέδες που αλλάζουν σχήμα, ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε σκηνής. Το ντεκόρ της πανσιόν, οι ταπετσαρίες, οι μικρές λεπτομέρειες λάμπες εποχής, καλόγηρος με κοστούμα, πολυέλαιος, μας θυμίζουν ένα αστικό σαλόνι της δεκαετίας του 1990. Τα σκηνικά “επεκτείνονται” και στούς δύο πλαινούς τοίχους της σκηνής, που βρίσκονται τα δωμάτια τη πανσιόν.
Δια χειρός Άσης Δημητρολοπούλου και τα κοστούμια. Κομψά και ιδιαίτερα.
Η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Αντώνη Παπακωνσταντίνου “ανεβάζει” το σασπένς και την αγωνία μας, όπως και οι φωτισμοί της Μελίνα Μάσχα.
Η Ποντικοπαγίδα της Αγκάθα Κρίστι σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της Κίρκης Καραλή με ένα team έμπειρων ηθοποιών, εξαιρετικά σκηνικά και κοστούμια, μουσική και φωτισμό που ανεβάζει την αδρεναλίνη μας, είναι μία χειροποίητη, καλοδουλεμένη παράσταση, που όλοι οι φανς των αστυνομικών έργων και ειδικά οι φανς της Αγκάθα Κρίστι πρέπει να δούνε. Και προσοχή δεν αποκαλύπτουμε τον δολοφόνο. Surprise!
Ταυτότητα Παράστασης
Συγγραφέας: Αγκάθα Κρίστι
Σκηνοθεσία-Δραματουργική Επεξεργασία: Κίρκη Καραλή
Θεατρική Απόδοση: Αντώνης Γαλέος
Πρωτότυπη Μουσική Σύνθεση: Αντώνης Παπακωνσταντίνου
Σκηνικά/Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Φωτογραφία: Νίκος Πανταζάρας
Γραφιστική Επιμέλεια: Gridfox
Βίντεο: Ειρήνη Στείρου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Πεντέα
Βοηθός Σκηνογράφου: Φανή Παϊτάκη
Hairstyle / Make up: Le Boudouir
Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης
Προβολή/Επικοινωνία: BrainCo
Διανομή (με αλφαβητική σειρά):Βαλέρια Κουρούπη, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Τζένη Μπότση, Ράνια Οικονομίδου, Νίκος Πολυδερόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Στάθης Σταμουλακάτος, Χάρης Τζωρτζάκης
Διάρκεια Παράστασης: 100 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Παραγωγή: Happy Productions