Σούμαν της Σοφίας Καψούρου
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Την Σοφία Καψούρου την γνωρίσαμε σαν συγγραφέα και σαν πρωταγωνίστρια στην πετυχημένη παράσταση «Ερωμένες στον καμβά». Την αγαπήσαμε για το πολύπλευρο ταλέντο της και σαν ηθοποιό αλλά και σαν συγγραφέα. Στις Ερωμένες στον Καμβά μιλούσε για τον απόλυτο έρωτα. Τον παθιασμένο, παράνομο, εκτός γάμου έρωτα.
Φέτος το Εθνικό Θέατρο δίνει φωνή στη νέα ελληνική δραματουργία και για πρώτη φορά στην ιστορία του οργανώνει τον κύκλο «Ο συγγραφέας του μήνα». Για τον μήνα Φεβρουάριο έχει διαλεχτεί το έργο «Σούμαν» της Σοφίας Καψούρου.
Η συγγραφέας έχει ήρωα έναν από τους μεγαλύτερους συνθέτες της ρομαντικής περιόδου, τον Ρόμπερτ Σούμαν.
Περιγράφει την ζωή του, τα όνειρά του. Τον φλογερό έρωτα του για την Κλάρα, την ταλαντούχα κόρη του δασκάλου του. Οι αντιρρήσεις του πατέρα της για τον γάμο. Το δικαστήριο. Η δύσκολη και ίσως ανταγωνιστική συζυγική ζωή. Οι επιτυχίες, οι αποτυχίες. Η παράνοια.
Και ο 19ος αιώνας μπλέκεται όμορφα και παράλληλα επί σκηνής με την δύσκολη και μίζερη ζωή ενός Ρώσου μετανάστη, στην Αθήνα του 21ου αιώνα. Όνειρό του ήταν να γίνει διάσημος σολίστ. Οι συνθήκες δεν τον άφησαν. Επιθυμεί να εξιλεωθεί γιατί κατέστρεψε την ζωή, την καριέρα μιας διάσημης πιανίστριας.
Η Ευρώπη του 19ου αιώνα γλυκά «μπλεγμένη» με την Αθήνα του 21ου αιώνα. Ίδια όνειρα, ίδιοι έρωτες, ίδια αδιέξοδα, ίδιες οι επιθυμίες των ανθρώπων. Μόνο τα χρόνια αλλάζουν και οι αιώνες.
Οι δυο ιστορίες «μπλέκονται» παράλληλα επί σκηνής, κάτω από την νεανική, πρωτοποριακή γραμμή του σκηνοθέτη Λευτέρη Γιοβανίδη. Η σκηνοθεσία του Λευτέρη Γιοβανίδη έχει κέντρο την ποίηση και ακτίνα τη διαχρονικότητα. Σκοπός της σκηνοθεσίας να εγγράψει έναν κύκλο ζωής. «Της ζωής μας», επισημαίνει η συγγραφέας και πράγματι, η σκηνοθεσία τα καταφέρνει περίφημα.
Το σκηνικό της Αγγελικής Αθανασιάδου, λιτό, αφαιρετικό, όμορφο.
Πρωτοποριακά, εντυπωσιακά τα κοστούμια της Λίνας Σταυροπούλου και της Τζίνας Ηλιοπούλου.
Οι πολύ όμορφοι φωτισμοί είναι του Νίκου Σωτηρόπουλου. Μας περνούν γλυκά από τον ένα αιώνα στον άλλο.
«Μιλήσαμε με μέτρο για ό,τι δεν μετριέται: Τον έρωτα. Την τρέλα. Το ταλέντο».
«Αν οι Ερωμένες στον Καμβά ήταν το αιώνιο θήλυ, ο Σούμαν είναι το αιώνιο άρρεν. Ο Σούμαν είναι το αιώνιο αγόρι. Ο Σούμαν είναι ο εφήμερος άνδρας. Ωριμάζει για μια μέρα και μετά ατακτεί. Όσο η γυναίκα μεγαλώνει, ο άνδρας μικραίνει. Γι’ αυτό και είναι ο άνδρας στο τέλος που κρατά για μαγκούρα του την αθωότητα. Η ομορφιά, η αθωότητα και αταξία πάνε μαζί. Τη μεγαλοφυΐα τη συναντά κανείς είτε στα πολύ μικρά παιδιά είτε στους πολύ μεγάλους άνδρες. Ένα το νόμισμα, δύο οι όψεις» μας εξομολογείται η Σοφία Καψούρου.
«O Σούμαν της Σοφίας Καψούρου είναι ένα έργο που διακρίνεται από την πρωτότυπη σύλληψη, την ορμή, το πάθος, την ενδελεχή μελέτη των πηγών, τη φαντασία και την ευαισθησίας μιας «πέννας» που φλέγεται να εκφραστεί» αναφέρει στο πρόλογο του βιβλίου ο Σάββας Κυριακίδης.
«Πρόσωπα και γεγονότα υπαρκτά στον πραγματικό κόσμο, η Σοφία Καψούρου, δια μέσου μιας κουρτίνας διάφανης και ταυτόχρονα θολής που έχει επιδέξια υφάνει, τα τοποθετεί σε έναν άλλον κόσμο, στον κόσμο του θεάτρου και τους προδίδει μια άλλη ζωή, αποκλειστικά θεατρική. Τα θεατρικά και θεατροφανή της επιτεύγματα υπηρετούνται από μία γλώσσα καθαρή, γλαφυρή, αστραφτερή και κάποιες φορές λογοπαιγνιώδη. Γλώσσα εκουσίως και σπάνια ακουσίως, ποιητική ή ποιητικίζουσα, τιθασυμένη και ενίοτε ατιθάσευτη» σημειώνει ο Ανδρέας Στάικος.
Ο θίασος αποτελείται από μία ομάδα νέων ηθοποιών, που πλαισιώνονται και καθοδηγούνται από τους έμπειρους και ταλαντούχους Ταμίλα Κουλίεβα και Κώστα Τριανταφυλλόπουλο, στους οποίους αξίζουν πολλά συγχαρητήρια τόσο για την ώριμη ερμηνεία τους, όσο και για την βοήθεια που προσφέρουν σε νέους ηθοποιούς.
Η Ταμίλα Κουλίεβα σε ρόλο έκπληξη, με πολύ δυνατή ερμηνεία.
Ο Κώστας Τριανταφυλλόπουλος, πατέρας της συζύγου του Σούμαν. Γνήσιος, αληθινός, σημερινός πατέρας που αγωνιά για τον γάμο της κόρης του παρεμβαίνει στην ζωή της κόρης του και θέλει να της επιβάλλει τις δικές του απόψεις και τα δικά του όνειρα που έχει για το παιδί του. Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τον 19 αιώνα στο σήμερα.
Η ομάδα των νέων ηθοποιών «έδενε» αρμονικά και παρουσίαζε ένα θέαμα υψηλής αισθητικής.
Δυνατή η ερμηνεία του Λευτέρη Βασιλάκη στο ρόλο του Ρόμπερτ Σούμαν. Ο ρόλος του είναι απαιτητικός, γιατί η προσωπικότητα του Σούμαν έχει τρομερές ψυχολογικές αλλαγές και φοβερές μεταπτώσεις. Τρυφερός, ερωτευμένος, φοβισμένος, σε κρίση πανικού, φλερτάροντας με την παράνοια.
Η Ελεάνα Καυκαλά στο ρόλο της Κλάρας Σούμαν. Γλυκιά, τρυφερή, αποφασιστική και κάποιες στιγμές αυστηρή και σκληρή.
Η Δήμητρα Μητροπούλου στο ρόλο της αδελφής του Σούμαν, Αιμιλίας Σούμαν. Γλυκιά, ονειροπόλα, χαμένη στα όνειρά της.
Η Εύη Δόβελου κρατά τον ρόλο της μητέρας του μεγάλου συνθέτη. Αυστηρή, απόλυτη.
Ο Φώτης Λαζάρου στον ρόλο του Γιοχάννες Μπραμς, κρυφά ερωτευμένος με την όμορφη και δυναμική Κλάρα. Όμορφη παρουσία και ερμηνεία επί σκηνής.
Ο Δημήτρης Γεωργιάδης στο ρόλο του Δρ. Φραντς Ρίχαρτς. Πολύ καλός στην ερμηνεία του.
Ο Ηλίας Παρασκευόπουλος στο ρόλο του Ρώσου μετανάστη στην Αθήνα του σήμερα, με πολύ καλή ερμηνεία.
Το έργο είναι γραμμένο σε μια πολύ ιδιαίτερη γλώσσα, που παίζει με την ομοιοκαταληξία. Δύσκολο εγχείρημα και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στην συγγραφέα.
«Η συγγραφέας συνδυάζει τις δύο φαινομενικά ασύμβατες ιστορικές αλλά και κοινωνικές συνθήκες, για να τις συνδέσει με μια λύση-έκπληξη».
«Σούμαν». Ένα έργο. Εννέα ήρωες. Κάποιοι νικητές, κάποιοι νικημένοι. Όλοι ρομαντικοί.
Ο ρομαντικός ήρωας δεν έχει ούτε όνομα ούτε εποχή. Ορίζει την εποχή του. Και ως αντάλλαγμα η εποχή του τον εξορίζει. Ο ρομαντικός ήρωας δεν έχει πατρίδα. Ο ρομαντικός ήρωας δεν είναι ήρωας. Πότε δειλός, πότε ανυπεράσπιστος. Πάντα ποιητής. Πότε κωμικός, πότε τραγικός. Πάντα ερωτευμένος. Πότε τρελός, πότε μεγαλοφυής. Πάντα επικίνδυνος. Η μουσική έχει μέτρο. Ο λόγος του «Σούμαν» έχει μέτρο. Ο ρομαντικός ήρωας το μέτρο το ξεπερνά», σημειώνει η συγγραφέας στο δελτίο τύπου.
Οι πρώτες παραστάσεις στο Εθνικό είναι ήδη sold out. Σπεύσατε!
Παραστάσεις μέχρι 18 Φεβρουαρίου 2017.
Το έργο «Σούμαν» κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Σοκόλη.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Κείμενο: Σοφία Καψούρου
Σκηνοθεσία: Λευτέρης Γιοβανίδης
Σκηνικά: Αγγελική Αθανασιάδου
Κοστούμια: Λίνα Σταυροπούλου, Τζίνα Ηλιοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Μαρία Οικονομίδη, Πάνος Κούγιας
Διανομή: Λευτέρης Βασιλάκης
Δημήτρης Γεωργιάδης
Εύη Δόβελου
Ελεάνα Καυκαλά
ΤαμίλαΚουλίεβα
Φώτης Λαζάρου
Δήμητρα Μητροπούλου
Ηλίας Παρασκευόπουλος
Κώστας Τριανταφυλλόπουλος
Φωτογραφίες: Χριστίνα Μπράτουσκα
ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ – ΣΚΗΝΗ «ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ»
Πρώτη παράσταση: 01/02/2017
Τελευταία παράσταση: 18/02/2017
Κάθε Τετάρτη & Σάββατο στις 22:00
Γενική Είσοδος: 5 ευρώ
.