«ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ RELOADED» του Κώστα Λεϊμονή
Γράφει η Βίβιαν Μητσάκου
Το πρόβλημα ξεκινά από την στιγμή που η αξία του κοστουμιού ξεπερνά την αξία του ανθρώπου που το φορά.
Υπάρχουν στην εποχή μας πολιτικοί που θα φρόντιζαν για το κοινό καλό της κοινωνίας μας; Yπάρχουν άνθρωποι που θέλουν να πολιτευτούν για να αφήσουν πίσω τους αξιομνημόνευτο έργο ή υπάρχουν μόνον «πολιτικάντηδες» που επιθυμούν να εκλέγονται αποκλειστικά και μόνο για προσωπικό τους όφελος; Υπάρχει αξιοκρατία στην σημερινή κοινωνία; Μπορούν οι νέοι μας μετά τις σπουδές τους με αξιοκρατικά κριτήρια να βρουν δουλειά; Υπάρχει αξιοπρεπές σύστημα υγείας;
Μία κραυγή αγωνίας, απελπισίας, μια διαμαρτυρία που θίγει τα κακώς κείμενα της σάπιας κοινωνίας μας είναι το μεστό, σύγχρονο, γεμάτο αλήθειες κείμενο του Kώστα Λεϊμονή, που γνώρισε τεράστια επιτυχία πριν από οκτώ χρόνια με τον τίτλο «Εκτός ύλης ή ο μονόλογος ενός καθ’ ομολογία παράλογου». Μια παράσταση που αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς και απέσπασε το βραβείο θεατρικού έργου το 2016 από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Περιόδευσε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και ο λόγος του ακούστηκε και μέσα στην Βουλή. Διερωτώμαι πώς θα αισθάνθηκαν, άραγε, οι βουλευτές που παρακολούθησαν την παράσταση; Το «Εκτός Ύλης» είναι ένα κείμενο καταπέλτης για τα όσα συμβαίνουν στην πατρίδα μας.
Φέτος επανέρχεται ανανεωμένο και δυναμικότερο με τον τίτλο «Eκτός Ύλης Reloaded», έχοντας προσθέσει ακόμα πιο δραματικά γεγονότα που συγκλόνισαν την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. H πορεία της παράστασης ξεκίνησε από την Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία και συνεχίζει τις παραστάσεις στην Αθήνα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Ένας διεφθαρμένος πολιτικός, ένας πρώην πολιτικάντης, που διετέλεσε για πολλά χρόνια υπουργός σε καίρια υπουργεία, σε μία κρίση συνείδησης, εκφωνεί τον τελευταίο του λόγο στην Βουλή αποφασισμένος να παραιτηθεί από το αξίωμά του και να μην δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση που υπηρέτησε πιστά όλα αυτά τα χρόνια, για όφελος τόσο των κυβερνώντων όσο και του ιδίου.
Όλα αυτά τα χρόνια έχασε μέσα στην δύναμη που του έδινε η εξουσία το φιλότιμό του, την αξιοπρέπειά του. Όλα στον βωμό του χρήματος. Θυμάται τον νεαρό εαυτό του γεμάτο ιδέες και όνειρα που όλα χάθηκαν στην λάσπη του συστήματος στην οποία κυλίστηκε. Ναι, κέρδισε πολλά χρήματα, έχασε όμως την υπόληψή του, τους φίλους του, την ίδια την οικογένειά του. Και τώρα μετανιωμένος για όλες τις πράξεις του καταγγέλει το ίδιο το σύστημα που υπηρέτησε. Μιλά για την αναξιοκρατία του συστήματος, τις ελλείψεις στην υγεία, στην παιδεία, τις μίζες, την έλλειψη δικαιοσύνης, την απόκρυψη των παιδοβιαστών, την μετανάστευση των νέων που αναζητούν ανθρώπινες συνθήκες ζωής και εργασίας και όχι να δουλεύουν ανασφάλιστοι και χωρίς ωράριο στην πατρίδα τους.
Μιλά για τα Τέμπη, το Μάτι, τις γυναικοκτονίες, τον ρατσισμό. Μιλά για όλα αυτά τα θέματα που απασχολούν τον μέσο πολίτη, τα οποία γνώριζε φυσικά και ο ίδιος, αλλά το χρήμα τον είχε τυφλώσει για να μπορέσει να δει καθαρά και να αναλογιστεί γιατί ο λαός τον ψήφισε. Αναλογίζεται τα λάθη του και κυρίως τις παραλείψεις του σε οικογενειακό και επαγγελματικό επίπεδο θέλοντας να εξομολογηθεί και παράλληλα να ζητήσει συγγνώμη από τον λαό που πρόδωσε. Λόγια που έπρεπε να είχε πει χρόνια πριν τιμώντας την ψήφο του λαού που τον εμπιστεύτηκε και τον ανέβασε στα ανώτερα αξιώματα.
Αρκεί μία συγγνώμη για να απαλλαγεί από τις τύψεις για όλα τα όνειρά του που πρόδωσε και για όλα τα ψέματα που έλεγε στους ανθρώπους που τον εμπιστεύτηκαν; Πόσο διαφορετικός θα ήταν ο κόσμος μας αν αυτά ακούγονταν στην πραγματική Βουλή και όχι σε μια θεατρική αίθουσα! Αν «εισπράτταμε» μια ειλικρινή συγγνώμη από τους κυβερνώντες για όσα έχουμε υπομείνει τόσα χρόνια. Μια συγγνώμη προς την νέα γενιά που δυστυχώς καταδικάστηκε να ζει με τα ελάχιστα. Νέα παιδιά που δεν τολμούν μέσα στην αβεβαιότητα που ζουν, να χαρούν, να δημιουργήσουν οικογένειες. Yπάρχει, άραγε, τέτοια ελπίδα;
Έγκλημα χωρίς δράστη μόνο η Ελλάδα θα μπορούσε να εφεύρει.

H Κωνσταντίνα Νικολαΐδη σκηνοθετεί την παράσταση εστιάζοντας σε όλα αυτά τα σοβαρά ζητήματα που μας απασχολούν. Μας παρουσιάζει μια άρτια δομημένη παράσταση. Εξαιρετικά τα φλας μπακ στην ζωή του βουλευτή που αποφορτίζουν το βαρύ κλίμα του λόγου. Η σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη εστιάζει στο να φωτίσει τα φλέγοντα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεται το έργο και το κάνει δημιουργώντας μια μοναδική ατμόσφαιρα.
Τα σκηνικά αναλαμβάνει η Μαρία Φιλίππου. Σκηνικά που θυμίζουν την Βουλή αλλά και σκηνικά που χρησιμεύουν στα φλας μπακ από το παρελθόν του βουλευτή. Λιτά, λεπτομερή και απολύτως λειτουργικά. H Κωνσταντίνα Νικολαΐδη αναλαμβάνει, εκτός από τη σκηνοθεσία, τα κοστούμια και τους φωτισμούς της παράστασης. Τα κοστούμια μάς μεταφέρουν με επιτυχία στην ατμόσφαιρα της παράστασης και οι φωτισμοί κατορθώνουν να μεταδώσουν έντονα συναισθήματα στο θεατή. Η πρωτότυπη μουσική του Γιώργου Περού δένει ταιριαστά με το ύφος της παράστασης.
Αν όλοι αγαπούσαμε όσο μισούμε, ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος
Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης είναι συγκλονιστικός, σαρωτικός και χειμαρρώδης. Αφοπλιστικά φυσικός στην εκφορά λόγου, αληθινός, πειστικότατος και καίριος. Ενσαρκώνει άψογα τον βουλευτή που έχει μετανιώσει για την μέχρι τώρα πορεία της ζωής του. Αισθάνεται όλα αυτά τα σοβαρά θέματα που εκφωνεί. Μια καταπληκτική ερμηνεία από τον Γεράσιμο Σκιαδαρέση!
Μαζί του και με καλές ερμηνείες οι: Kωνσταντίνος Μουταφτσής, Κωνσταντίνα Λάλου, Θανάσης Καφενταράκης.
Η παράσταση «Εκτός Ύλης Reloaded» σε συγκλονιστικό κείμενο Kώστα Λεϊμονή, εξαιρετική σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη και με τον μοναδικό Γεράσιμο Σκιαδαρέση στον κεντρικό ρόλο είναι μία εκπληκτική παράσταση. Είναι οι προβληματισμοί κάθε έντιμου πολίτη, οι συζητήσεις που γίνονται μεταξύ μας για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. Είναι όλες οι σκέψεις μας που θα επιθυμούσαμε να ακούσουμε στην Βουλή των Ελλήνων από βουλευτές που έχουμε εκλέξει να υπηρετούν την Ελλάδα και όχι τα προσωπικά τους συμφέροντα. Είναι τα γεγονότα, οι καταστάσεις που θέλουμε να διορθωθούν στον τόπο μας για να μπορέσουμε να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές μια υγιή πατρίδα για την οποία θα είμαστε περήφανοι.
Η παράσταση θα συνεχίσει με περιοδεία στην Ελλάδα. Να την δείτε!
Η πραγματική δημοκρατία δεν γεννιέται από τους λίγους για να προστατευτούν οι πολλοί. Η πραγματική δημοκρατία γίνεται από τους πολλούς για να προστατευτούν και οι λίγοι.

Ταυτότητα παράστασης:
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο: Κώστας Λεϊμονής
Σκηνοθεσία/Κοστούμια/Φωτισμοί: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Σκηνικά: Μαρία Φιλίππου
Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Περού
Creative Agency: GridFox
Παραγωγή: Γίνονται έργα
Στο ρόλο του Υπουργού ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Μαζί του οι: Κωνσταντίνος Μουταφτσής, Κωνσταντίνα Λάλου, Θανάσης Καφενταράκης